Dział: W praktyce

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Szkoła publiczna – wspólna sprawa Jak dyrektor może uświadomić rodzicom i społeczności lokalnej, jak działa szkoła?

Szkoła publiczna to nie tylko miejsce edukacji dzieci i młodzieży, ale również ważna instytucja lokalnej wspólnoty. Jej zadaniem jest nie tylko nauczanie, ale też wychowanie, budowanie relacji społecznych i współpraca z rodzicami, organizacjami społecznymi, instytucjami kultury i samorządem. Jednak wielu rodziców i członków społeczności lokalnej nie do końca rozumie, jak funkcjonuje szkoła publiczna, jakie ma ograniczenia, zadania i możliwości. Jak dyrektor szkoły może temu zaradzić?

Czytaj więcej

Prawne i organizacyjne aspekty dyżurów nauczycielskich w szkołach

Zapewnienie realnej opieki w czasie przerw międzylekcyjnych to obowiązek szkoły, którego realizacja bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo uczniów i odpowiedzialność prawną dyrektora oraz nauczycieli. Poniżej przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane z organizacją i odpowiedzialnością prawną związaną z dyżurami nauczycielskimi.

Czytaj więcej

Eksperyment pedagogiczny czy innowacja pedagogiczna – oto jest pytanie (cz. 2)

Eksperyment pedagogiczny i innowacja pedagogiczna to dwa różne sposoby wprowadzania zmian w szkole – oba wymagają odpowiedniego przygotowania, ale różnią się zakresem, celem i formalnością procedur. W drugiej części artykułu szczegółowo omawiamy konkretne kroki, jakie należy podjąć przy planowaniu i wdrażaniu zarówno eksperymentu, jak i innowacji pedagogicznej.

Czytaj więcej

Omówienie kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026

Jeszcze w maju 2025 roku opublikowano podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Ze względu na szczególną rolę tego dokumentu, stanowiącego istotne narzędzie koordynowania działań w zakresie polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym, wszystkie jednostki systemu oświaty powinny zapoznać się z jego treścią i uwzględnić zawarte w nim wytyczne podczas planowania pracy na kolejny rok szkolny.

Czytaj więcej

Ruch kadrowy w oświacie

Niebawem w jednostkach oświatowych zacznie się czas tzw. ruchu kadrowego, podczas którego podejmowane będą decyzje dotyczące m.in. ewentualnych redukcji etatów wśród pracowników pedagogicznych. Zwolnienie pracownika stanowi ostateczność, jednak w wielu przypadkach istnieje możliwość skorzystania z innych rozwiązań prawnych pozwalających na zachowanie zatrudnienia, choćby w ograniczonym zakresie.

Czytaj więcej

Ocenianie, czyli coś, czego często nie lubimy, bo go nie rozumiemy

Ocenianie to jedno z wielu pojęć, z jakimi kojarzy nam się szkoła. Jest ono w szkole niezbędne, by mierzyć postępy. Ale po co to robimy? O tym niestety często zapominamy, przez co niejednokrotnie ocenianie nie daje nam tyle dobrego, ile by mogło.

Czytaj więcej

(Nie)bezpieczeństwo w sieci

Nie sposób precyzyjnie wskazać lub przesądzić, co ostatecznie ukształtowało postrzeganie cyberprzestrzeni przez ogół Polaków. Podobnie daremną próbą jest wskazanie, kto do rzeczonego ogółu przynależy, a kto wymyka się jego ramom. Bezdyskusyjne natomiast jest to, że niekończący się ciąg cyfr zero i jeden (czyli bitów) na czarnym lub zielonym tle, zainspirowany filmem Matrix, odpowiada w znacznej mierze wyobrażeniom milionów mieszkańców kraju nad Wisłą o cyfrowym świecie. Zresztą nie tylko ich.

Czytaj więcej

Rodzina jako klient, prosument i beneficjent edukacji

Rodzina i edukacja to dwa najważniejsze obszary z punktu widzenia rozwoju człowieka. To w rodzinie dziecko nabywa podstawowe umiejętności społeczne, uczy się funkcjonowania w relacjach z innymi ludźmi, poznaje swoje prawa i obowiązki. Stąd powszechnie za najważniejszą rolę rodziny uznawane jest przekazywanie dzieciom wartości, norm i zwyczajów postępowania. W tak rozumianym modelu rodziny to właśnie rodzice stają się pierwszymi nauczycielami dziecka, a ta edukacja jest istotnym elementem życia rodzinnego.

Czytaj więcej

Praktyczny poradnik organizacji sesji zdjęciowej w szkole

Organizacja sesji fotograficznej w szkole wymaga uwzględnienia przepisów prawnych, zwłaszcza tych dotyczących ochrony danych osobowych i prawa do ochrony wizerunku. Na podstawie doniesień medialnych oraz własnego doświadczenia dostrzegam bardzo dużo niejasności w przepisach określających, jak taka sesja powinna być przeprowadzona i przez kogo. Poniżej przedstawię kroki, które pomogą zorganizować sesję fotograficzną w szkole zgodnie z obowiązującymi regulacjami.

Czytaj więcej

Szkoła i jej dyrektor w 2025 roku

Właśnie rozpoczęliśmy kalendarzowy Nowy Rok 2025. Tym samym przekroczyliśmy półmetek bieżącego roku szkolnego. Jest to doskonała okazja, aby dokonać stosownych analiz, na podstawie których skorygujemy i zaplanujemy niezbędne działania w drugim półroczu. Rok szkolny w oświacie wyznacza rytm pracy szkoły i to on kreuje zadania dla kadry zarządzającej w oświacie. Należy starannie przemyśleć, które obszary funkcjonowania szkoły należy podsumować, na które aspekty szczególnie powinien zwrócić uwagę dyrektor (ale i sami nauczyciele również), jakie wnioski i wynikające z nich rekomendacje należy sformułować, aby zoptymalizować proces dydaktyczny i wychowawczo-opiekuńczy szkoły w dalszej części bieżącego roku szkolnego.

Czytaj więcej

Zwiększanie sprawczości uczniów i uczennic w szkole

Poczucie własnej sprawczości uczniów i uczennic w szkolnej społeczności to kluczowa kompetencja wspierająca ich rozwój, edukację i wychowanie. Ważne, aby nauczyciele, wychowawcy oraz szkolni specjaliści nie podcinali dzieciom i młodzieży skrzydeł, tylko dali im dostęp do bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni, w której swoje skrzydła rozwiną. Wielu z nich zastanawia się, w jaki sposób zwiększać sprawczość uczniów i uczennic w szkole oraz poszukuje optymalnych rozwiązań w tym zakresie1.

Czytaj więcej

Lekcja otwarta jako najlepsza forma wymiany doświadczeń w ramach dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami

Lekcja otwarta to zajęcia mające na celu dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami oraz poddawanie swojej pracy ewaluacji w celu dalszego doskonalenia zawodowego. Jest to forma, która pozwala osobie prowadzącej tego typu zajęcia poznać zdanie innych osób, również nauczycieli, na temat jej pracy. Jest to również okazja do dyskusji o wybranych metodach, narzędziach, pomocach, postawie nauczyciela itp. To sytuacja wyjątkowa, ponieważ obserwatorami są osoby znające się na nauczaniu. Zapewne ze względu na to, że lekcja otwarta pozwala doskonalić siebie i doskonalić innych, jest ściśle wpisana w obowiązujący awans zawodowy nauczycieli.

Czytaj więcej