Szkoła i jej dyrektor w 2025 roku

W praktyce

Właśnie rozpoczęliśmy kalendarzowy Nowy Rok 2025. Tym samym przekroczyliśmy półmetek bieżącego roku szkolnego. Jest to doskonała okazja, aby dokonać stosownych analiz, na podstawie których skorygujemy i zaplanujemy niezbędne działania w drugim półroczu. Rok szkolny w oświacie wyznacza rytm pracy szkoły i to on kreuje zadania dla kadry zarządzającej w oświacie. Należy starannie przemyśleć, które obszary funkcjonowania szkoły należy podsumować, na które aspekty szczególnie powinien zwrócić uwagę dyrektor (ale i sami nauczyciele również), jakie wnioski i wynikające z nich rekomendacje należy sformułować, aby zoptymalizować proces dydaktyczny i wychowawczo-opiekuńczy szkoły w dalszej części bieżącego roku szkolnego.

Należy zaznaczyć, że po zakończeniu pierwszego półrocza obowiązkiem dyrektora szkoły jest zaplanowanie działań nie tylko na kolejne półrocze, ale również już na kolejny rok szkolny. A kolejny rok nie będzie rozpieszczał ani szkół, ani tym bardziej ich dyrektorów. W obliczu dynamicznie zmieniającego się świata edukacji oraz rosnących oczekiwań społecznych, które będą miały istotny wpływ na organizację i zarządzanie placówkami edukacyjnymi, kadra kierownicza szkół będzie musiała sprostać nowym realiom, w których funkcjonuje oświata. Otóż w 2025 r. dyrektorzy szkół publicznych będą musieli stawić czoła wielu wyzwaniom, które wynikają z różnych przyczyn, na przykład z postępującej cyfryzacji edukacji, zmieniających się wymagań programowych (dokładniej, ciąg dalszy rewolucji programowej, nieustannego mieszania w obowiązujących podstawach programowych), rosnących oczekiwań społecznych, nieustannie zmieniających się przepisów oraz ciągłych reform edukacyjnych. Rola dyrektorów stanie się bardziej złożona – będą nie tylko liderami w zakresie zarządzania edukacją, ale także odpowiedzialnymi za dobrostan emocjonalny uczniów i nauczycieli oraz skuteczne zarządzanie szkołami w warunkach zmieniającego się systemu finansowania i organizacji. Elastyczność, zdolność do adaptacji oraz umiejętność pracy z różnorodnymi grupami interesariuszy będą kluczowe w skutecznym zarządzaniu szkołami w nadchodzących latach. Rola dyrektora szkoły w tym kontekście będzie wymagała umiejętności zarządzania skomplikowaną organizacją, jaką jest szkoła, przywództwa, elastyczności, innowacyjności oraz umiejętności zarządzania złożonymi procesami edukacyjnymi i społecznymi. W poniższym artykule przedstawiam najważniejsze wyzwania, którym dyrektorzy szkół publicznych będą musieli sprostać w 2025 r., oraz podpowiedzi, jak będą mogli się do nich przygotować. 

POLECAMY

Reorganizacja systemu edukacji i zmiany programowe

Współczesna szkoła jest już nie tylko miejscem przekazywania wiedzy. Rozwijające się społeczeństwo oczekuje, że szkoły będą kształcić nie tylko umiejętności akademickie, ale także kompetencje społeczne, emocjonalne oraz proekologiczne. Dyrektorzy będą musieli wprowadzić programy, które rozwijają umiejętności miękkie uczniów oraz promują takie wartości, jak: odpowiedzialność społeczna, empatia i aktywność obywatelska (patrz kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy