Dzieje się tak głównie na skutek powszechnej cyfryzacji, automatyki i robotyzacji. Zapotrzebowanie na przemysłową siłę roboczą w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat uległo radykalnej zmianie, podobnie jak na ludzi zajmujących się pracą na roli. W zamian potrzeba przede wszystkim osób samodzielnie myślących, otwartych na konieczność uczestnictwa w nieustannej zmianie, akceptujących obowiązek uczenia się przez całe życie, potrafiących skutecznie zarządzać procesem własnego rozwoju.
POLECAMY
Konieczne zmiany
Jedną z podstaw skutecznego nauczania i uczenia się jest nieustanne stawianie sobie dobrze przemyślanych i ambitnych celów. Wiemy, czym są cele realizowane na przedmiotach szkolnych, trudniej jednak wyobrazić sobie, jakie cele kształcenia możemy stawiać przed sobą, aby przygotować „obywateli i obywatelki jutra”.
Inspiracji do takiego planowania mogą dostarczyć cyklicznie przeprowadzane prognozy społeczno-ekonomiczne. Jedną z nich jest wydawany przez World Economic Forum raport The Future of Jobs. W edycji z 2018 r. można było przeczytać o przewidywanych zmianach na rynku pracy, które będą obserwowalne już w najbliższym czasie. Autorzy opracowania podkreślali, że największą rolę w tych zmianach odegrają zauważane już dzisiaj tendencje:
- rozwój technologii informacyjnych i robotyzacja, zmiany w strukturze zatrudnienia,
- nietrwałość kompetencji,
- potrzeba elastycznego dostosowania się do nowych wyzwań zawodowych.
Jednocześnie raport wskazał, że wkrótce coraz bardziej będą się liczyć umiejętności zwią...
TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.