Krajowy System e-Faktur (KSeF) w oświacie – wszystko, co trzeba wiedzieć

W praktyce

Co to jest KSeF, jak działa Krajowy System e-Faktur oraz kto i od kiedy musi z niego korzystać, czy jednostki oświatowe (państwowe, samorządowe), w tym szkoły, przedszkola, mają taki obowiązek.

Co to jest KSeF i w jakim celu się go wprowadza?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest systemem teleinformatycznym służącym w szczególności do:

POLECAMY

  • wystawiania, otrzymywania, dostępu, przechowywania faktur ustrukturyzowanych (faktura ustrukturyzowana jest to faktura wystawiona za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie) oraz
  • nadawania lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF.

Głównym celem wdrożenia systemu KSeF jest uszczelnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie nadzoru nad obiegiem dokumentów. 
Potrzeba wprowadzenia KSeF tłumaczona jest jego bazowymi korzyściami, do których w szczególności można zaliczyć:

  • optymalizowanie procesów kontroli władz podatkowych m.in. nad autentycznością dokumentów,
  • ułatwienie automatycznej wymiany faktur,
  • zwiększenie bezpieczeństwa i transparentności obrotu gospodarczego,
  • umożliwienie skrócenia czasu oczekiwania na zwrot podatku VAT,
  • zunifikowanie, czyli wprowadzenie jednego wzoru faktury elektronicznej w obrocie gospodarczym, co ułatwia integrację systemów informatycznych przedsiębiorców.

System ma więc zapewniać bezpieczeństwo, przejrzystość i efektywność kontroli systemu podatkowego, usprawniać procesy obrotu gospodarczego, ułatwiać wystawianie i przesyłanie faktur dokumentujących przeprowadzone operacje gospodarcze.
Zalety systemu mają być zatem odczuwalne dla fiskusa, podatnika-przedsięborcy oraz dla wszystkich korzystających, a poprzez redystrybucję wtórną budżetu również dla każdego beneficjenta budżetu, czyli dla nas wszystkich.

Konieczność korzystania z KSeF

Po analizie możliwości zmian pod kątem biznesowym i prawnym oraz analizie możliwości technicznych przygotowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) Ministerstwo Finansów potwierdza wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT) w dwóch głównych etapach, z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych przedsiębiorców:

  • Od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem); przychody ze sprzedaży osiągnięte w 2024 r. będą stanowiły punkt odniesienia do określenia obowiązku stosowania KSeF w pierwszym terminie, tj. od lutego 2026 r. 
  • Od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców, z wyjątkiem najmniejszych podatników „wykluczonych cyfrowo”, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie) i którzy będą objęci tym obowiązkiem od 1 stycznia 2027 r.

Etapy wprowadzania KSeF – rys historyczny

KSeF w wersji fakultatywnej 
Na podstawie z ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw i w zw. z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 r w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mieli możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w ramach tego systemu. Było to rozwiązanie całkowicie dobrowolne, bowiem możliwość korzystania z systemu nie stanowi obowiązku.
KSeF w wersji obligatoryjnej
Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólneg...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy