Co to jest KSeF i w jakim celu się go wprowadza?
Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest systemem teleinformatycznym służącym w szczególności do:
POLECAMY
- wystawiania, otrzymywania, dostępu, przechowywania faktur ustrukturyzowanych (faktura ustrukturyzowana jest to faktura wystawiona za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie) oraz
- nadawania lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF.
Głównym celem wdrożenia systemu KSeF jest uszczelnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie nadzoru nad obiegiem dokumentów.
Potrzeba wprowadzenia KSeF tłumaczona jest jego bazowymi korzyściami, do których w szczególności można zaliczyć:
- optymalizowanie procesów kontroli władz podatkowych m.in. nad autentycznością dokumentów,
- ułatwienie automatycznej wymiany faktur,
- zwiększenie bezpieczeństwa i transparentności obrotu gospodarczego,
- umożliwienie skrócenia czasu oczekiwania na zwrot podatku VAT,
- zunifikowanie, czyli wprowadzenie jednego wzoru faktury elektronicznej w obrocie gospodarczym, co ułatwia integrację systemów informatycznych przedsiębiorców.
System ma więc zapewniać bezpieczeństwo, przejrzystość i efektywność kontroli systemu podatkowego, usprawniać procesy obrotu gospodarczego, ułatwiać wystawianie i przesyłanie faktur dokumentujących przeprowadzone operacje gospodarcze.
Zalety systemu mają być zatem odczuwalne dla fiskusa, podatnika-przedsięborcy oraz dla wszystkich korzystających, a poprzez redystrybucję wtórną budżetu również dla każdego beneficjenta budżetu, czyli dla nas wszystkich.
Konieczność korzystania z KSeF
Po analizie możliwości zmian pod kątem biznesowym i prawnym oraz analizie możliwości technicznych przygotowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) Ministerstwo Finansów potwierdza wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT) w dwóch głównych etapach, z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych przedsiębiorców:
- Od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem); przychody ze sprzedaży osiągnięte w 2024 r. będą stanowiły punkt odniesienia do określenia obowiązku stosowania KSeF w pierwszym terminie, tj. od lutego 2026 r.
- Od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców, z wyjątkiem najmniejszych podatników „wykluczonych cyfrowo”, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie) i którzy będą objęci tym obowiązkiem od 1 stycznia 2027 r.
Etapy wprowadzania KSeF – rys historyczny
KSeF w wersji fakultatywnej
Na podstawie z ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw i w zw. z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 r w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mieli możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w ramach tego systemu. Było to rozwiązanie całkowicie dobrowolne, bowiem możliwość korzystania z systemu nie stanowi obowiązku.
KSeF w wersji obligatoryjnej
Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólneg...
TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.
Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.