Podstawa prawna dyżurów
Dyżury nauczycielskie nie zostały wprost uregulowane w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1043 z późn. zm.), dalej: upo. Zgodnie z art. 68 ust. 1 upo działalnością szkoły lub placówki kieruje jej dyrektor, na którym spoczywa obowiązek zapewnienia uczniom odpowiednich warunków opieki i bezpieczeństwa. Jednym z podstawowych zadań dyrektora, wynikającym z art. 68 ust. 1 pkt 6 upo, jest bowiem zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę. Obowiązek ten znajduje również umocowanie w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1604 z późn. zm.), które nakłada na szkołę obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów. Ponadto, zgodnie z § 14 ust. 1
powyższego rozporządzenia, uczniowie zobowiązani są spędzać przerwy międzylekcyjne pod nadzorem nauczyciela, co w praktyce znajduje odzwierciedlenie w organizacji dyżurów nauczycielskich.
POLECAMY
Dyżury nauczycielskie a czas pracy nauczyciela
Pełnienie dyżuru w czasie przerw międzylekcyjnych stanowi taki sam obowiązek nauczyciela jak prowadzenie zajęć dydaktycznych. Wynika to z art. 42 ust. 2 i 3 KN. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych przez szkołę jest jednym z podstawowych zadań statutowych. W ramach 40‑godzinnego tygodnia pracy nauczyciel zobowiązany jest do sprawowania opieki nad uczniami nie tylko w czasie zajęć dydaktycznych, lecz również podczas przerw międzylekcyjnych. Przerwa stanowi bowiem czas odpoczynku dla uczniów, nie zaś czas wolny dla nauczyciela. Z perspektywy ucznia przerwa pełni funkcję regeneracyjną, natomiast dla naucz...