Edukacja o edukacji – od czego zacząć
Pierwszym krokiem powinno być zaplanowanie systematycznej i przystępnej komunikacji, która w prosty sposób przybliży funkcjonowanie szkoły. Na czym polega autonomia szkoły, a co jest odgórnie regulowane (np. przez MEN czy organ prowadzący)? Jakie są realne możliwości kadrowe, lokalowe i finansowe szkoły publicznej? Jakie są prawa i obowiązki ucznia, rodzica, nauczyciela i dyrektora?
POLECAMY
Dyrektor może przygotować cykl newsletterów lub „edukacyjnych komunikatów”, które będą tłumaczyć te zagadnienia prostym językiem, bez urzędowego żargonu. Najlepiej wybierać tematy bieżące wynikające z zaobserwowanych problemów czy niejasności, które pojawiają się w kontaktach z młodzieżą czy (jak się często zdarza) z rodzicami.
Nauczyciele jako ambasadorzy systemu – z przepisami w ręku!
Dyrektor nie musi być sam. Każdy nauczyciel, szczególnie wychowawca, powinien być wyposażony w konkretne informacje oraz jasne odniesienia do przepisów regulujących działanie szkoły.
Podstawowe akty prawne, na które warto się powoływać:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- ustawa o systemie oświaty (w szczególności przepisy dotyczące oceniania),
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- Konstytucja RP,
- Konwencja o prawach dziecka (ratyfikowana przez Polskę w 1991 r.),
- statut szkoły, czyli lokalne „prawo wewnętrzne” każdej placówki.
Już na pierwszych zebra...