Wiele słyszy się w mediach na temat tego, jak ogromnym zagrożeniem dla młodzieży są dopalacze. Czy to naprawdę tak powszechny problem?
Z moich długoletnich obserwacji wynika, że dopalacze to dużo większy problem niż się powszechnie uważa. Niestety bardzo często rodzice sami kupują i podają swoim dzieciom substancje, które w połączeniu z innymi substancjami powszechnie dostępnymi stanowią duże zagrożenie, np. napoje energetyczne, batony energetyczne – to nic innego jak pierwsze „pobudzacze”. Niestety, rodzic rzadko czyta etykiety, a nawet jak czyta, nie do końca zna działanie składników, często wierzy reklamom, nie zagłębiając się w to, co powoduje wzrost energii czy inne działania mające na celu „podkręcenie” wydajności organizmu.
W jaki sposób korzystanie z dopalaczy objawia się w życiu codziennym uczniów? Na jakie symptomy warto zwrócić uwagę?
Nikt nie jest w stanie podać jednorodnego profilu osoby zażywającej dopalacze, ponieważ istnieje wiele rodzajów dopalaczy skoncentrowanych na wywoływaniu różnorodnych efektów, dlatego objawy zażycia mogą być bardzo różne.
Mogę podać tylko przykładowe objawy mogące świadczyć o zażyciu substancji psychoaktywnych. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym mogą być następujące: blada, ziemista cera, owrzodzenia i zmiany skórne w okolicach nosa, nagły spadek wagi, przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice. W odniesieniu do zachowania możemy zaobserwować: zmienne nastroje, nagłą zmianę przyzwyczajeń, nawyków, napady euforii lub nagłe obniżenie nastroju, izolowanie się od rodziny, przyjaciół, nagłe problemy finansowe, dokonywanie kradzieży, wynoszenie przedmiotów z domu, wyprzedawanie własnych rzeczy, porzucenie zainteresowań i ulubionych zajęć. Wśród objawów chorobowych zdarzają się: omdlenia, wyciek z nosa, bóle ciała, silny ból głowy, zawroty głowy, wymioty, skoki temperatury, nagłe pogorszenie uzębienia, problemy ze wzrokiem, oczopląs, omamy wzrokowe i słuchowe, uczucie zmęczenia, nadmierna potliwość, problemy z oddawaniem moczu. Niepokój rodziców, ale również nauczycieli powinno wzbudzić posiadanie fifek, bibułek, urządzeń do robienia skrętów, różnego rodzaju pudełeczka, opakowania, słoiczki z nieznanymi substancj...