Rozmowa z Natalią Boszczyk, autorką książki Kryzysowy Niezbędnik Nauczyciela
Dział: Twarzą w twarz
Agresja zbrojna na Ukrainę zmieniła obraz świata, Europy i naszą polską rzeczywistość. Jako sąsiedzi pokazaliśmy serce, solidarność. Od pierwszych dni wojny Polacy ruszyli z pomocą tym, którzy walczą o wolność i uchodźcom, którzy trafili do naszego kraju. Pomagamy spontanicznie i systemowo, wprowadzając różne rozwiązania, również w systemie edukacji. Dziś polska szkoła ma nowe oblicze.
Miesiące maj i czerwiec to co roku czas na podsumowanie pracy uczniów i słuchaczy, przygotowanie klasyfikacji rocznej oraz klasyfikacji końcowej, a także ustalenie, kto uzyska promocję, a kto ukończy szkołę. To wszystko wiąże się z ocenianiem uczniów i słuchaczy. Poniżej próbujemy rozwiać trudności i wątpliwości związane z ocenianiem, klasyfikowaniem, promowaniem i kończeniem szkoły w 2022 roku.
Rozpoczęło się nowe półrocze bieżącego roku szkolnego, a każdy nowy początek to dobra okazja, by wszystkim dyrektorom życzyć radości ze sprawowania tej zaszczytnej funkcji, poczucia sprawczości, wizji i oddanych (współ)pracowników – satysfakcji z bycia właściwą osobą na właściwym miejscu! O tym, jak osiągnąć taki stan, dowiecie się z niniejszego artykułu.
Dzieci budują swój świat w codziennych, zwykłych zabawach, rozmowach i działaniach. My, dorośli, wspomagamy ich rozwój, uczestnicząc w tych rozmowach, podpatrując zabawy i inspirując do rozmaitych działań. Nie inaczej powinno być teraz, w nadzwyczajnej sytuacji, gdy wojna staje się dla dziecka już nie tylko opowieścią z ust prababci albo pradziadka, czy też historią z książki…
O tym, co można zrobić, aby zadbać o kształcenie w uczniach umiejętności korzystania z rzetelnej wiedzy naukowej, oraz o rozsądnym przygotowywaniu młodych ludzi do wkroczenia w dorosłe życie, rozmawiamy z Tomaszem Rożkiem.
O tym, w czym kryje się sekret wewnętrznej motywacji dzieci do uczenia się, znaczeniu zabawy w procesie edukacyjnym, zaletach zrezygnowania z oceny niedostatecznej i swojej wizji szkoły opowiada dr Mikołaj Marcela
Zmiana w edukacji powinna się zacząć od sposobu przygotowania nauczycieli, bo dopiero nauczyciele przygotowani do zmian mogą coś zmienić.
Czy podobnie jak w przypadku biologicznego DNA każdy z nas ma swój wrodzony potencjał? Jak, pracując z nastolatkami, wykorzystać ich indywidualne doświadczenia i umiejętności? O książce Trudny czas dojrzewania, kontekstach rozwoju młodzieży i igle kompasu życiowego opowiada Hubert Czupała, psycholog i psychoterapeuta prowadzący warsztaty z zakresu modelu DNA-V.
Żyjemy w kulturze pośpiechu, która zachęca do wyścigu szczurów i nie pozostawia miejsca na refleksję. Dlatego powstał ruch Slow postulujący zwolnienie tempa życia. O założeniach tego ruchu, presji w szkolnictwie oraz pobudzaniu kreatywności uczniów rozmawiamy z kanadyjskim dziennikarzem i pisarzem CARLEM HONORÉ.