Dołącz do czytelników
Brak wyników

Twarzą w twarz

4 kwietnia 2022

NR 119 (Marzec 2022)

Jak odkryć społeczny potencjał funkcji dyrektora – praktyczne strategie zarządzania

0 320

Rozpoczęło się nowe półrocze bieżącego roku szkolnego, a każdy nowy początek to dobra okazja, by wszystkim dyrektorom życzyć radości ze sprawowania tej zaszczytnej funkcji, poczucia sprawczości, wizji i oddanych (współ)pracowników – satysfakcji z bycia właściwą osobą na właściwym miejscu! O tym, jak osiągnąć taki stan, dowiecie się z niniejszego artykułu.

Kim jest dyrektor?

Wyjdźmy nieco poza suchą literę prawa oświatowego i pochylmy się nad społecznym potencjałem tej funkcji. Dyrektor jest przywódcą, liderem, osobą, od której zależy wizja i ostateczny sposób jej realizacji, kimś, kto niesie odpowiedzialność nie tylko za codzienne sprawy związane z funkcjonowaniem szkoły i przedszkola, ale przede wszystkim za rozwój dziesiątek, setek i tysięcy młodych ludzi, którzy codziennie mają nową szansę na przygotowanie się do pełnego wyzwań życia! Dyrektor jest sercem i mózgiem operacji zwanej szkołą czy przedszkolem, wprawia w ruch wszystkie jej elementy, nadaje ich działaniom kierunek. Od jakości zarządzania zależy jakość wykonywanej przez nauczycieli pracy, a więc i jakość życia każdego z dzieci, które są częścią systemu edukacji w danej placówce. 

Kim są pracownicy szkoły lub przedszkola?

Środowiska edukacyjne są mocno sfeminizowane, pełne jednostek, których potencjał dobrze wykorzystany może stanowić kamienie milowe w rozwoju zarówno uczniów, jak i całej placówki. Szkoły i przedszkola są miejscami gromadzącymi pełnych pasji, wiedzy, energii i pomysłów ludzi, których pierwszym pragnieniem i nadzieją jest pomagać dzieciom rozumieć otaczający je świat! Żaden ze znanych mi pracowników oświaty nie rozpoczął swojej kariery zawodowej z myślą o pieniądzach lub sławie, ale większość z nich chciała po prostu robić coś dobrego i wartościowego dla dzieci i młodzieży. Potrzebują ku temu jedynie sprzyjających warunków, które w ogromnej mierze zależą od mądrego dyrektora.

Dyrektor jako przywódca edukacyjny

Według Johna Adaira istnieją trzy główne obszary aktywności przywódcy edukacyjnego:

...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy