Omówienie kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026

W praktyce

Jeszcze w maju 2025 roku opublikowano podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Ze względu na szczególną rolę tego dokumentu, stanowiącego istotne narzędzie koordynowania działań w zakresie polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym, wszystkie jednostki systemu oświaty powinny zapoznać się z jego treścią i uwzględnić zawarte w nim wytyczne podczas planowania pracy na kolejny rok szkolny.

Podstawa prawna dokumentu

Zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 737 z późn. zm.), dalej: u.p.o., koordynację i realizację polityki oświatowej państwa zapewnia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (obecnie Minister Edukacji) działający we współpracy z wojewodami oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty. W celu realizacji powyższych zadań minister ustala, zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 u.p.o., podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego.
Na poziomie województwa realizację polityki oświatowej państwa koordynuje kurator oświaty, którego zadania obejmują m.in. współpracę z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia i realizacji odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej zgodnej z kierunkami wyznaczonymi przez ministra.
Podstawowe zasady dotyczące stosowania kierunków polityki oświatowej państwa w działaniach nadzoru pedagogicznego zostały również określone w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 15). Zgodnie z jego przepisami działania planowe podejmowane przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego muszą być zgodne z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa.
Opracowując plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny, organy sprawujące nadzór pedagogiczny zobowiązane są do uwzględnienia zarówno wniosków z nadzoru sprawowanego w roku poprzednim, jak i aktualnych kierunków polityki oświatowej. W przypadku wprowadzenia przez ministra zmian w kierunkach polityki oświatowej w trakcie roku szkolnego kuratorzy oświaty zobowiązani są do niezwłocznego dostosowania planów nadzoru do wprowadzonych zmian.
Analogiczne obowiązki spoczywają na dyrektorach szkół i placówek oświatowych. Przy opracowywaniu planów nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny powinni oni kierować się nie tylko analizą wyników nadzoru sprawowanego w poprzednim roku, ale również aktualnymi podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa.

POLECAMY

Kształtowanie myślenia analitycznego

W roku szkolnym 2025/2026 jednym z kluczowych kierunków jest kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. Jest to wyraźna odpowiedź na potrzebę wspierania kompetencji kluczowych dla dalszego rozwoju uczniów oraz ich przygotowania do wyzwań współczesnego świata, w tym do funkcjonowania w gospodarce opartej na wiedzy.
Interdyscyplinarność jako podejście dydaktyczne zakłada łączenie treści i metod nauczania różnych przedmiotów, w tym zwłaszcza matematyki, fizyki, biologii, chemii oraz informatyki, w celu ukazania złożoności zjawisk i problemów otaczającego świata. Taki sposób pracy dydaktycznej pozwala uczniom lepiej zrozumieć, że wiedza nie funkcjonuje w izolacji, lecz tworzy spójny system, którego elementy wzajemnie się przenikają. Już na poziomie podstaw programowych, stanowiących załączniki do rozporządzeń w sprawie podstaw pr...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy