Czy różnice w zakresie rozwoju psychicznego między chłopcami a dziewczętami są warunkowane biologicznie, czy też wynikają z uwarunkowań kulturowych? Na to pytanie badacze problemu szukają odpowiedzi od wielu lat. Współczesny świat za wszelką cenę chce eliminować odmienność płci żeńskiej i męskiej. Takie działania wydają się zbędne, ponieważ różnice istnieją, są widoczne i potrzebne. Inną kwestią jest eliminowanie drobnych dysonansów wynikających ze stereotypizacji ról społecznych. Pozwala to na poszerzanie horyzontów myślowych i odnalezienie się w innych niż przypisane kreacjach społecznych.
Dział: Z praktyki szkolnej
Pozytywny wizerunek szkoły jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o jej wyborze zarówno przez potencjalnych uczniów i ich rodziców, jak i pracowników. Wyraźnie wykształcony wizerunek szkoły w otoczeniu ułatwia jej zauważenie, odróżnienie od innych placówek, a także buduje klimat zaufania i wpływa na większe zaangażowanie uczniów i ich rodziców we współpracę.
W obliczu kolejnych wytycznych MEN postarajmy się wspólnie dostosować program profilaktyki i program wychowawczy szkoły do nowych aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania narkomanii.
Najczęściej dyrektorem szkoły jest nauczyciel. Jednak zakres obowiązków dyrektora znacznie wybiega poza sprawy pedagogiczne. Ich zakres jest bardzo szeroki i obejmuje coraz to nowsze dziedziny.
Nauczanie integracyjne jest formą kształcenia specjalnego, które umożliwia uczniom niepełnosprawnym rozwój społeczny oraz zdobycie wiedzy i umiejętności wspólnie z rówieśnikami, jak najbliżej ich miejsca zamieszkania. Oddziałem integracyjnym jest taki oddział szkolny, w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami3.
Większość szkół w Polsce dzieli rok szkolny na dwa półrocza. Najczęściej datę graniczną między pierwszym a drugim półroczem stanowi początek ferii zimowych, które przypadają pomiędzy drugą połową stycznia a końcem lutego.
Szkoły publiczne prowadzone przez samorządy terytorialne są w obecnym stanie prawnym podstawową częścią systemu polskiej oświaty. Władze jednostek samorządu terytorialnego, które w aktach prawnych stanowiących podstawę ich funkcjonowania, mają przypisane zadania z zakresu edukacji, w codziennej rzeczywistości realizują je głównie poprzez stanowienie prawa lokalnego z zakresu oświaty oraz nadzorowanie funkcjonowania podległych sobie szkół.
XXI wiek przynosi zmianę myślenia na temat szkolnictwa. Czasy i warunki, w jakich żyjemy, bardzo szybko i diametralnie się zmieniają, co powoduje nierzadko konieczność zmiany perspektywy patrzenia na szkołę. Poza rolą edukacyjną i wychowawczą, jaką niewątpliwie wciąż ma do spełnienia, szkoła jest także ważnym elementem środowiska lokalnego. Musi więc być postrzegana jako jedna z instytucji w środowisku, a nawet… swego rodzaju firma.
Ciągłe, dynamiczne zmiany w polskiej edukacji powodują konieczność poszukiwania nowych, niestandardowych metod czy form pracy. Twórcze podejście, kreatywność i nieszablonowy sposób myślenia nauczyciela to cechy, dzięki którym może on zaplanować i realizować innowację pedagogiczną.