Dział: Z praktyki szkolnej

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Płeć w szkolnej ławce, czyli o edukacji zróżnicowanej

Czy różnice w zakresie rozwoju psychicznego między chłopcami a dziewczętami są warunkowane biologicznie, czy też wynikają z uwarunkowań kulturowych? Na to pytanie badacze problemu szukają odpowiedzi od wielu lat. Współczesny świat za wszelką cenę chce eliminować odmienność płci żeńskiej i męskiej. Takie działania wydają się zbędne, ponieważ różnice istnieją, są widoczne i potrzebne. Inną kwestią jest eliminowanie drobnych dysonansów wynikających ze stereotypizacji ról społecznych. Pozwala to na poszerzanie horyzontów myślowych i odnalezienie się w innych niż przypisane kreacjach społecznych.

Czytaj więcej

Rola nauczyciela w kształtowaniu wizerunku szkoły

Pozytywny wizerunek szkoły jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o jej wyborze zarówno przez potencjalnych uczniów i ich rodziców, jak i pracowników. Wyraźnie wykształcony wizerunek szkoły w otoczeniu ułatwia jej zauważenie, odróżnienie od innych placówek, a także buduje klimat zaufania i wpływa na większe zaangażowanie uczniów i ich rodziców we współpracę.

Czytaj więcej

Felieton

Czekając na nowe

Agnieszka Kostrzewska

Nauczyciel, pedagog

Czytaj więcej

W mojej szkole nie ma narkotyków

W obliczu kolejnych wytycznych MEN postarajmy się wspólnie dostosować program profilaktyki i program wychowawczy szkoły do nowych aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania narkomanii.

Czytaj więcej

Kształcenie kandydatów na dyrektorów

Najczęściej dyrektorem szkoły jest nauczyciel. Jednak zakres obowiązków dyrektora znacznie wybiega poza sprawy pedagogiczne. Ich zakres jest bardzo szeroki i obejmuje coraz to nowsze dziedziny. 

Czytaj więcej

Zasady organizacji oddziałów integracyjnych

Nauczanie integracyjne jest formą kształcenia specjalnego, które umożliwia uczniom niepełnosprawnym rozwój społeczny oraz zdobycie wiedzy i umiejętności wspólnie z rówieśnikami, jak najbliżej ich miejsca zamieszkania. Oddziałem integracyjnym jest taki oddział szkolny, w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami3. 

Czytaj więcej

Podsumowanie półrocznej pracy szkoły

Większość szkół w Polsce dzieli rok szkolny na dwa półrocza. Najczęściej datę graniczną między pierwszym a drugim półroczem stanowi początek ferii zimowych, które przypadają pomiędzy drugą połową stycznia a końcem lutego. 

Czytaj więcej

Nowe formy wspomagania

Zmiany w zakresie wspomagania pracy szkoły

Czytaj więcej

Nowe formy wspomagania

Zmiany w zakresie wspomagania pracy szkoły

Czytaj więcej

Współpraca szkoły z organem prowadzącym w 2016 roku

Szkoły publiczne prowadzone przez samorządy terytorialne są w obecnym stanie prawnym podstawową częścią systemu polskiej oświaty. Władze jednostek samorządu terytorialnego, które w aktach prawnych stanowiących podstawę ich funkcjonowania, mają przypisane zadania z zakresu edukacji, w codziennej rzeczywistości realizują je głównie poprzez stanowienie prawa lokalnego z zakresu oświaty oraz nadzorowanie funkcjonowania podległych sobie szkół. 

Czytaj więcej

Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w społeczności lokalnej

XXI wiek przynosi zmianę myślenia na temat szkolnictwa. Czasy i warunki, w jakich żyjemy, bardzo szybko i diametralnie się zmieniają, co powoduje nierzadko konieczność zmiany perspektywy patrzenia na szkołę. Poza rolą edukacyjną i wychowawczą, jaką niewątpliwie wciąż ma do spełnienia, szkoła jest także ważnym elementem środowiska lokalnego. Musi więc być postrzegana jako jedna z instytucji w środowisku, a nawet… swego rodzaju firma. 

Czytaj więcej

Nowatorskie rozwiązania w szkole, czyli co każdy z nas o innowacjach wiedzieć powinien

Ciągłe, dynamiczne zmiany w polskiej edukacji powodują konieczność poszukiwania nowych, niestandardowych metod czy form pracy. Twórcze podejście, kreatywność i nieszablonowy sposób myślenia nauczyciela to cechy, dzięki którym może on zaplanować i realizować innowację pedagogiczną.

Czytaj więcej