W mojej szkole nie ma narkotyków

Z praktyki szkolnej

W obliczu kolejnych wytycznych MEN postarajmy się wspólnie dostosować program profilaktyki i program wychowawczy szkoły do nowych aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania narkomanii.

1 września 2015 r. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226) straciło moc i zostało zastąpione zupełnie nowym aktem prawnym – rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii. Zgodnie z tym dokumentem szkoły mają obowiązek dostosować program profilaktyki i program wychowawczy do aktualnie obowiązującego prawa w terminie nieprzekraczającym sześć miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Należy pamiętać, że dokonujemy jedynie modyfikacji w zakresie działań na rzecz przeciwdziałania narkomanii – pozostałe zagadnienia pozostają bez zmian, chyba że przeprowadzona ewaluacja wykaże konieczność korekty.
Nowe rozporządzenie podkreśla potrzebę objęcia działaniami wszystkich uczniów, rodziców, opiekunów, nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły, a także wskazuje, jaką ogromną rolę odgrywają działania uprzedzające, których celem jest przeciwdziałanie pojawianiu się ryzykownych zachowań. Przepisy rozporządzenia zobowiązują szkoły do podniesienia skuteczności działań z zakresu przeciwdziałania narkomanii w oparciu o wyniki diagnozy i podejmowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym. Realizowana działalność powinna opierać się na zasadach profilaktyki uniwersalnej, dlatego nie wymaga przeprowadzenia badań przesiewowych dotyczących 
ryzyka narkomanii i jest kierowana do ogółu uczniów, ponieważ są oni w równym stopniu zagrożeni. Zmiany w obowiązujących w szkole dokumentach należy wprowadzać na podstawie dokonanego rozpoznania obecnego stanu.
Diagnoza, czyli ocena aktualnej sytuacji, dokonana na podstawie badań i analiz, jest kluczowym elementem tworzenia programów zarówno wychowawczego, jak i profilaktyki. Ważne, aby działanie to było prowadzone we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, a także wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi, policją i organizacjami pozarządowymi, w tym harcerskimi (wykaz organizacji pozarządowych dostępny jest na stronie internetowej //www.ngo.pl/). Dla wielu z nas współpraca tylu podmiotów może stanowić ogromny problem, myślę jednak, że sprawę mogą rozwiązać ustalenia na szczeblu gmin. Należałoby w każdej gminie powołać zespoły ds. przeciwdziałania narkomanii, w skład których wchodziłby jeden przedstawiciel wskazanych instytucji. To w znacznym stopniu ułatwiłoby kwestię diagnozy, którą szkoły mają obowiązek przeprowadzać raz w roku. 
Jeśli w twojej gminie nie zostały wprowadzone takie rozwiązania, może warto poruszyć ten problem podczas spotkania z władzami lub zorganizować spotkanie grupy roboczej w swojej szkole. W tym celu należy zwrócić się do władz instytucji wskazanych w rozporządzeniu z prośbą o wyznaczenie i oddelegowanie pracownika jako członka zespołu. Tabela 1 przedstawia sposoby prowadzenia badań diagnostycznych oraz konieczne przygotowanie diagnosty1.

Tab. 1. Sposoby prowadzenia badań diagnostycznych oraz konieczne przygotowanie diagnosty
 

Sposoby diagnozowania Umiejętności i cechy prowadzącego diagnozę
Obserwacja Umiejętność opracowania arkusza obserwacji, obiektywizm, spostrzegawczość, umiejętność analizy i wyciągania wniosków
Ankietowanie Umiejętność tworzenia lub doboru ankiety (stosownie do wieku badanego), wiedza 
i umiejętności dotyczące organizowania badania, dyskrecja, umiejętność analizy i wyciągania wniosków, znajomość podstaw statystyki, dużym ułatwieniem może być znajomość programu Excel
Wywiad/rozmowa Konstruowanie kwestionariusza wywiadu, umiejętności komunikacyjne, umiejętność 
selekcjonowania informacji, umiejętność analizy i wyciągania wniosków
Analiza pracy i wytworów Umiejętność odczytywania symboli, wiedza i umiejętność dotycząca sposobów formułowania tematu pracy, która ma zostać poddana analizie, umiejętność kategoryzacji 
informacji, umiejętność analizy i wyciągania wniosków, świadomość ryzyka nadinterpretacji, które może nieść analiza wytworów
Analiza dokumentów Umiejętność stworzenia i stosowania arkusza analizy, znajomość zasad doboru dokumentów, umiejętność selekcjonowania danych, analizy i wyciągania wniosków, dyskrecja
Warsztat, ćwiczenia warsztatowe, gry i zabawy grupowe Umiejętność prowadzenia warsztatu i znajomość zasad pracy grupowej, rozumienie przebiegu procesu grupowego, umiejętność doboru tematu, dobra znajomość metod i technik w pracy grupowej, umiejętność doboru uczestników
Socjogram Spostrzegawczość, dostateczna znajomość technik socjometrycznych, wyczucie sytuacji, dyskrecja
Ewaluacja odroczona Dociekliwość, operatywność, mobilność, umiejętność doboru narzędzi, umiejętność określenia zakresu badań, umiejętność analizy i wyciągania wniosków

Kilka wskazówek dla dyrektora dotyczących modyfikacji programów

  • Zaleca się dokonanie modyfikacji programów w I semestrze roku szkolnego 2015/2016.
  • Adresatami określonych zadań powinni być uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.
  • Zgodnie z popularną techniką SMART (+) cele zawarte w programach 
    powinny być: specyficzne, szczegółowe (jednoznacznie określające, co ma się zdarzyć, bez formy negatywnej), mierzalne (umożliwiające sprawdzenie za pomocą wskaźników, czy cel został osiągnięty), akceptowalne i atrakcyjne (warte zrealizowania), realistyczne (możliwe do zrealizowania) i terminowe (zawierające czas, w jakim zostaną zrealizowane).
  • W działaniach podejmowanych na rzecz przeciwdziałania narkomanii mogą brać udział rodzice, opiekunowie, specjaliści oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, placówek doskonalenia nauczycieli, podmiotów realizujących świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz policji.
  • Zadania mogą być podejmowane podczas zajęć edukacyjnych, zajęć dodatkowych, zajęć wychowawczych oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tzw. godzin karcianych.
  • Działania powinny być realizowane w grupie, klasie, z udziałem całej społeczności szkolnej lub w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
  • Zadania mogą być wykonywane w formie interaktywnych wykładów, warsztatów, treningów umiejętności, projektów, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, spotów, kampanii społecznych, happeningów, pikników edukacyjnych lub w innych formach uwzględniających wykorzystanie aktywnych metod pracy.
  • Dokumenty powinny zawierać zasady i zakres współpracy z wymienionymi w rozporządzeniu instytucjami.
  • Środki na realizację działań profilaktycznych można pozyskać w ramach Rządowego Programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnianiu bezpiecznych warunków nauki, wychowywania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”. Szczegóły dostępne są na stronach urzędów wojewódzkich i w urzędach miast i gmin.

Tab. 2. Wzorzec tworzenia programu profilaktyki i programu wychowawczego zgodnie z rozporządzeniem
 

Program profilaktyki Program wychowawczy
Wstęp, czyli część opisowa, zawierająca charakterystykę placówki i środowiska lokalnego, wizję i misję, sylwetkę absolwenta, 
wyznawane wartości oraz wprowadzenie do podejmowanych działań.
Diagnoza
Należy ustalić przede wszystkim:
  • Czym jest wychowanie i jaka jest relacja między wychowaniem i profilaktyką w szkole?
  • Czym jest profilaktyka i na czym polega profilaktyka zachowań problemowych dzieci i młodzieży?
  • Czym są czynniki ryzyka i czynniki chroniące? Jak je zidentyfikować?
  • Jakie są potrzeby rozwojowe danej grupy wiekowej? Co odróżnia dzieci i młodzież od dorosłych (zwrócenie uwagi na dynamikę zmian rozwojowych, przyrost wiedzy, sprawności, umiejętności)?
  • Jakie są zachowania problemowe dzieci i młodzieży współcześnie2.

Wskazanie czynników ryzyka, czyli indywidualnych cech i zachowań uczniów, cech środowiska społecznego i efektów ich wzajemnego oddziaływania, które mają wpływ na wystąpienie zachowań stanowiących zagrożenie dla prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa i funkcjonowania społecznego

Wskazanie czynników chroniących, czyli indywidualnych cech i zachowań uczniów, cech środowiska społecznego i efektów ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka.
Cele ogólne powinny być skorelowane z programami nauczania, podstawą programową, aktami prawnymi i krajowymi programami w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży

Diagnoza
  • Ustalenie wartości, które są istotne dla wszystkich członków społeczności szkolnej (uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników).
  • Wyznaczenie celów ogólnych
Działania zawarte w programie wychowawczym powinny wpływać na wszechstronny rozwój ucznia, zatem głównym celem tego dokumentu może być rozwój w obrębie następujących sfer:
  • fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowwadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  • psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności,
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania funkcji społecznych
  • aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
    Właściwa diagnoza potrzeb i zasobów w oparciu o wymiar fizyczny, psychiczny, duchowy i społeczny z uwzględnieniem opinii wszystkich członków społeczności szkolnej
Wybór formy, w której będzie realizowana działalność – dokonuje jej wychowawca, nauczyciel w uzgodnieniu z dyrektorem
Analiza wyników badań i wybór priorytetów – działanie to powinno odbywać się z udziałem wszystkich członków społeczności szkolnej lub ich przedstawicieli. Analiza przyczyn problemów i wyznaczenie zasobów, za pomocą których problemy można rozwiązać
Cele szczegółowe i zadania:
  • poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychoaktywnych a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  • rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów i wychowanków,
  • kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  • kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  • prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków i substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców,
  • informowanie uczniów i rodziców oraz nauczycieli i wychowawców na temat konsekwencji prawnych wynikających z posiadania i zażywania narkotyków
Cele szczegółowe i zadania:
  • współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu,
  • wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną,
  • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji wśród wszystkich członków społeczności szkolnej,
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków,
  • wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  • rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej oraz zaangażowania w działalność organizacji pozarządowych, np. drużyn harcerskich,
  • wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
Określenie planu działań, sposobu realizacji oraz osób odpowiedzialnych za dany obszar działań.
Pamiętaj o rodzicach!
Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
  • programu wychowawczego szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
  • programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści 
Wdożenie planowanych działań
Monitoring i ewaluacja

 

Przypisy