Wszyscy nauczyciele, niezależnie od typu szkoły, w której uczą, muszą każdego dnia przygotowywać się do kolejnych zajęć. Sen z powiek spędza im też kwestia dokumentacji oraz prowadzenia diagnoz dotyczących każdego ucznia, pisanie planów pracy, sprawozdań oraz organizacja różnych szkolnych wydarzeń. Internet jest nieocenionym narzędziem pomocnym w planowaniu codziennych zajęć i tworzeniu różnych dokumentów związanych z wymogami nadzoru pedagogicznego w szkole. Wystarczy tylko wpisać w wyszukiwarkę interesujące zagadnienie, a po chwili pojawiają się setki stron zawierających informacje na dany temat. Nie wszystkim tym informacjom można jednak ufać. Niektóre wiadomości
są nieaktualne, przedawnione lub nawet nieprawidłowe, np. informacje dotyczące cech różnych zaburzeń. Zanim nauczyciel zechce skorzystać z informacji na dany temat, powinien upewnić się, że strona posiada odpowiednią renomę, zaufanie użytkowników, a przede wszystkim powinien sprawdzić, kto umieścił dane treści na stronie i czy ma wiedzę oraz doświadczenie w tym zakresie. Z pewnością do zaufanych stron należą oryginalne strony wydawnictw edukacyjnych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, firm szkoleniowych.
Internet − to także pomoc w wymianie doświadczeń z innymi nauczycielami. Istnieje wiele forów internetowych, na których można zadać pytanie na temat związany z nauczaniem oraz metodami pracy. Tutaj znowu pojawia się zagadnienie zaufania oraz bezpieczeństwa – najlepsze są fora umieszczone przy stronach wydawnictw edukacyjnych, ponieważ ich użytkownicy to osoby zweryfikowane, których autentyczności czytelnicy mogą być pewni. Wymiana pomysłów na zajęcia, zdjęć wykonanych pomocy, scenariuszy oraz dokumentacji i nowinek prawnych − to największe zalety opisywania swoich doświadczeń na forach internetowych. Poprzez strony internetowe wydawców oraz producentów pomocy dydaktycznych nauczyciele mogą zapoznać się z ich ofertą, wybrać najlepsze programy dla siebie i swoich uczniów, a także ściągnąć na swój komputer przykładowe materiały promocyjne różnych firm. Oszczędza to ich czas oraz daje możliwość bezpośredniego kontaktu z firmą w celu wyjaśnienia pojawiających się wątpliwości. Wydawnictwa udostępniają również na swoich stronach programy nauczania, plany miesięczne, narzędzia diagnostyczne i dodatkowe materiały na zajęcia. Czasem otrzymanie takich materiałów jest wręcz uzależnione od posiadania dostępu do Internetu. Internet jest również źródłem wiedzy o możliwościach rozwoju zawodowego nauczyciela, szkoleniach w danym rejonie oraz aktach prawnych normalizujących pracę w oświacie. Z pomocą przychodzą tu wszelkie wyszukiwarki, jak również strony Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz kuratoriów oświaty i wydziałów oświatowych miejscowych władz.
NAUCZYCIEL SZUKA PRACY
Dla znakomitej większości nauczycieli podstawowym narzędziem szukania pracy jest Internet, poczta elektroniczna i strony z ogłoszeniami o pracę. Ogłoszenia tego typu można również znaleźć na stronach poszczególnych placówek, wydziałów oświaty danej gminy czy miasta. Trzeba natomiast być ostrożnym, jeśli chodzi o anonse na bezpłatnych serwisach, ponieważ często przekazywane tam ogłoszenia służą do wyłudzania danych osobowych z nadesłanych dokumentów aplikacyjnych – wyświetlane ogłoszenie powinno wzbudzić zastrzeżenia zwłaszcza wtedy, gdy nie towarzyszy mu nazwa konkretnej placówki, jej adres mailowy czy numer telefonu dający się potwierdzić poprzez wyszukanie w wyszukiwarce. Dokumenty aplikacyjne warto przesyłać z adresu, który zawiera imię i nazwisko, a nie pseudonim czy infantylną nazwę – świadczy to o fachowości potencjalnego pracownika. Same dokumenty warto przygotować w sposób nietuzinkowy, by – jeśli nie możemy dostarczyć aplikacji osobiście – nie utonęły w gąszczu standardowych, bliźniaczo wyglądających
życiorysów wydrukowanych i leżących na biurku dyrektora. Mogą to być na przykład: film, oryginalna forma życiorysu czy nagranie – sieć idealnie nadaje się do ich przesłania i obejrzenia. Co więcej, w opinii doradców zawodowych oraz osób zajmujących się rekrutacją pracowników, portale społecznościowe są często sposobem na sprawdzenie pracownika i zdobycie o nim informacji mających znaczenie w procesie rekrutacji oraz weryfikację tego, co zostało zawarte w nadesłanych dokumentach aplikacyjnych. Tym bardziej zalecana jest więc daleko idąca ostrożność w użytkowaniu portali społecznościowych.
GLOBALNA SPOŁECZNOŚĆ NAUCZYCIELI (I NIE TYLKO)
Coraz więcej pracowników oświaty zakłada swoje własne konta na portalach społecznościowych, poczynając od najpopularniejszych serwisów umożliwiających wymianę wiadomości, udostępnianie zdjęć i informacji, a kończąc na fotoblogach obszernie dokumentujących i opisujących życie prywatne. Niestety, nie każdy nauczyciel pamięta o tym, aby zablokować tzw. wrażliwe dane, czyli wszelkie informacje i zdjęcia dostępne dla wybranego grona odbiorców – a i to nie zawsze pomaga, gdyż na wszelkiego rodzaju serwisach społecznościowych zdarzają się błędy, które powodują chwilową dostępność wszystkich zdjęć i napisanych postów. Ofiarą tego typu zdarzenia padł nawet twórca najpopularniejszego obecnie serwisu gromadzącego „twarze” z całego świata i liczącego miliardy kont, którego zdjęcia z prywatnych wydarzeń i domowych pieleszy w ciągu kilku sekund zostały ściągnięte na komputery obcych użytkowników.
Zakładając konto, trzeba pamiętać o tym, że status społeczny wykonywanego zawodu każe nauczycielowi zwracać szczególną uwagę na ilość i rodzaj udostępnianych treści. Wszyscy pracownicy oświaty, od nauczycieli nauczania początkowego, przez nauczycieli gimnazjum, a na akademickich kończąc, są bacznie obserwowani i wyszukiwani przez swoich uczniów, a ich życie prywatne jest bezlitośnie komentowane zwłaszcza przez negatywnie nastawionych czy źle ocenionych uczniów. Zawsze trzeba pamiętać o tym, że nauczyciel, będąc jeszcze uczniem, także sam zastanawiał się nad życiem prywatnym swoich nauczycieli, a wszelkie nowinki na ich temat były szeroko omawiane na przerwach. Nie zmieniło się to od wielu dziesięcioleci z czego każdy nauczyciel musi sobie zdawać sprawę, a możliwości są teraz dużo większe.
Zdarzają się nauczyciele, którzy wykorzystują portale społecznościowe do kontaktu ze swoimi uczniami – wybór jest w tej kwestii sprawą indywidualną. Przy rozsądnym użytkowaniu może się to okazać dobrym sposobem na przekazywanie grupie wiadomości, jednak należy pamiętać o tym, że granica pomiędzy życzliwością wobec uczniów a możliwością naruszenia prywatności jest często bardzo cienka.
Wciąż jednak portale społecznościowe są dobrym sposobem na komunikację z przyjaciółmi, znajomymi i rodziną. Umożliwiają one też tworzenie grup dyskusyjnych, subskrypcję stron internetowych poświęconych wychowaniu i dydaktyce oraz kontakt z rodzicami. Raczej nie należy rezygnować z zakładania konta w obawie przez naruszeniem prywatności czy usuwać posiadanego już profilu z racji pracy w oświacie. Jak zwykle najlepszym sprzymierzeńcem będzie w tym względzie zdrowy rozsądek oraz powstrzymanie się przez udostępnieniem treści głęboko ingerujących w wizerunek nauczyciela. Każdy z nich sam musi zdecydować, jak bardzo zaangażuje media społecznościowe w swoje prywatne życie.
NIEOGRANICZONE MOŻLIWOŚCI
Wykorzystując różne platformy edukacyjne i multimedialne, nauczyciel może uatrakcyjnić swoje zajęcia oraz dać uczniom ciekawe narzędzie pracy zarówno podczas zajęć w szkole, jak i w domu. Może się to stać nawet w najbardziej podstawowy sposób, jakim jest utworzenie konta pocztowego z danego przedmiotu lub określonej klasy, na którym nauczyciele
i uczniowie będą dzielić się materiałami, przesyłać ważne informacje albo ciekawostki. Dostępne są również różne platformy multimedialne, a niektóre szkoły posiadają własne tego typu narzędzia. Internet powinien być obecny na zajęciach, aby uatrakcyjnić ich przebieg, dać uczniom możliwość wykazania się w postaci samodzielnego wyszukiwania informacji. Trzeba też zwrócić uwagę uczniów na zagrożenia płynące z nieodpowiedniego wykorzystania globalnej sieci. Jest to również istna kopalnia ciekawych gier, ćwiczeń i filmów, która może być użyta na rzecz większego zaangażowania uczniów w proces nauczania i rezygnacji z metod podających, które w XXI wieku stają się już przeżytkiem. Szerokie wykorzystanie komputerów, tabletów czy smartfonów na zajęciach pozwala na realizację międzyprzedmiotowej ścieżki edukacyjnej z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej, integrację programu nauczania wielu przedmiotów, a przede wszystkim jest po prostu znakiem czasów, w których życie bez komputera i Internetu jest bardzo trudne. Jest to
także cenne i skuteczne narzędzie w przypadku obecności w grupie uczniówze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi bądź też po prostu nieśmiałych lub uczących się niechętnie (a takich jest w dzisiejszych czasach coraz więcej). Wykorzystanie komputera ośmiela ich i zachęca do nauki, a przede wszystkim uwidacznia związek zdobywanej wiedzy z rzeczywistością. Zachęcenie uczniów do wykorzystania nowoczesnych technologii sprawi, że będą oni szybciej i chętniej wykonywali zadania domowe, a organizacja quizów i sprawdzianów na komputerach pozwoli nauczycielowi niemal automatycznie sprawdzić wiedzę uczniów. Internet jest także dobrym narzędziem promocyjnym dla szkoły. Umożliwia też uczniom nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami czy też realizację projektów międzyszkolnych i udział w konkursach.
ZNALEŹĆ ZŁOTY ŚRODEK
Internet i nasza w nim obecność – to wielkie dobrodziejstwo naszych czasów. Wiąże się z nim również mnóstwo zagrożeń. Wady i zalety Internetu to nieustający temat do dyskusji. Istotne jest oddziaływanie wychowawcze na uczniów w tej kwestii, aby korzystali z dobrodziejstw Internetu (sprawna wymiana informacji i urozmaicenie oraz ułatwienie codziennej
pracy) – po to bowiem został stworzony, ale by byli świadomi zagrożeń i umieli się przed nimi chronić. Nauczyciel, jako osoba mająca ogromny wpływ na uczniów, powinien zadbać o to, by zarówno jemu, jak i jego wychowankom Internet przynosił więcej korzyści niż szkód. Musi mieć świadomość tego, że sieć może być zarówno sprzymierzeńcem, jak i wrogiem, i rozsądnie dawkować informacje na swój temat oraz przemyśleć za każdym razem udostępnienie różnych treści. Wykorzystanie Internetu i nowoczesnego sprzętu do codziennej pracy wychowawczej i dydaktycznej warto włączyć jak najwcześniej, aby szkolna rzeczywistość była łatwiejsza oraz bardziej atrakcyjna dla wszystkich, którzy spotykają się podczas lekcji.