Dołącz do czytelników
Brak wyników

Cyfrowa szkoła

28 stycznia 2019

NR 57 (Listopad 2015)

Nauczyciele wsieci

272

Od wielu lat nauczyciele mają do dyspozycji bezcenne narzędzie, jakim jest Internet i oferowane przez niego usługi oraz możliwości. Wielu z nich, zwłaszcza młodych stażem, nie wyobraża sobie życia bez codziennej pracy z użyciem komputera. Internet − to prawdziwa kopalnia wiedzy, wiadomości, nowinek prawnych i tego, czego nauczyciel najbardziej potrzebuje, czyli dokumentacji i pomocy dydaktycznych. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z jego drugiej − nieco ciemniejszej strony.

Wszyscy nauczyciele, niezależnie od typu szkoły, w której uczą, muszą każdego dnia przygotowywać się do kolejnych zajęć. Sen z powiek spędza im też kwestia dokumentacji oraz prowadzenia diagnoz dotyczących każdego ucznia, pisanie planów pracy, sprawozdań oraz organizacja różnych szkolnych wydarzeń. Internet jest nieocenionym narzędziem pomocnym w planowaniu codziennych zajęć i tworzeniu różnych dokumentów związanych z wymogami nadzoru pedagogicznego w szkole. Wystarczy tylko wpisać w wyszukiwarkę interesujące zagadnienie, a po chwili pojawiają się setki stron zawierających informacje na dany temat. Nie wszystkim tym informacjom można jednak ufać. Niektóre wiadomości
są nieaktualne, przedawnione lub nawet nieprawidłowe, np. informacje dotyczące cech różnych zaburzeń. Zanim nauczyciel zechce skorzystać z informacji na dany temat, powinien upewnić się, że strona posiada odpowiednią renomę, zaufanie użytkowników, a przede wszystkim powinien sprawdzić, kto umieścił dane treści na stronie i czy ma wiedzę oraz doświadczenie w tym zakresie. Z pewnością do zaufanych stron należą oryginalne strony wydawnictw edukacyjnych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, firm szkoleniowych.
Internet − to także pomoc w wymianie doświadczeń z innymi nauczycielami. Istnieje wiele forów internetowych, na których można zadać pytanie na temat związany z nauczaniem oraz metodami pracy. Tutaj znowu pojawia się zagadnienie zaufania oraz bezpieczeństwa – najlepsze są fora umieszczone przy stronach wydawnictw edukacyjnych, ponieważ ich użytkownicy to osoby zweryfikowane, których autentyczności czytelnicy mogą być pewni. Wymiana pomysłów na zajęcia, zdjęć wykonanych pomocy, scenariuszy oraz dokumentacji i nowinek prawnych − to największe zalety opisywania swoich doświadczeń na forach internetowych. Poprzez strony internetowe wydawców oraz producentów pomocy dydaktycznych nauczyciele mogą zapoznać się z ich ofertą, wybrać najlepsze programy dla siebie i swoich uczniów, a także ściągnąć na swój komputer przykładowe materiały promocyjne różnych firm. Oszczędza to ich czas oraz daje możliwość bezpośredniego kontaktu z firmą w celu wyjaśnienia pojawiających się wątpliwości. Wydawnictwa udostępniają również na swoich stronach programy nauczania, plany miesięczne, narzędzia diagnostyczne i dodatkowe materiały na zajęcia. Czasem otrzymanie takich materiałów jest wręcz uzależnione od posiadania dostępu do Internetu. Internet jest również źródłem wiedzy o możliwościach rozwoju zawodowego nauczyciela, szkoleniach w danym rejonie oraz aktach prawnych normalizujących pracę w oświacie. Z pomocą przychodzą tu wszelkie wyszukiwarki, jak również strony Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz kuratoriów oświaty i wydziałów oświatowych miejscowych władz.

POLECAMY

NAUCZYCIEL SZUKA PRACY

Dla znakomitej większości nauczycieli podstawowym narzędziem szukania pracy jest Internet, poczta elektroniczna i strony z ogłoszeniami o pracę. Ogłoszenia tego typu można również znaleźć na stronach poszczególnych placówek, wydziałów oświaty danej gminy czy miasta. Trzeba natomiast być ostrożnym, jeśli chodzi o anonse na bezpłatnych serwisach, ponieważ często przekazywane tam ogłoszenia służą do wyłudzania danych osobowych z nadesłanych dokumentów aplikacyjnych – wyświetlane ogłoszenie powinno wzbudzić zastrzeżenia zwłaszcza wtedy, gdy nie towarzyszy mu nazwa konkretnej placówki, jej adres mailowy czy numer telefonu dający się potwierdzić poprzez wyszukanie w wyszukiwarce. Dokumenty aplikacyjne warto przesyłać z adresu, który zawiera imię i nazwisko, a nie pseudonim czy infantylną nazwę – świadczy to o fachowości potencjalnego pracownika. Same dokumenty warto przygotować w sposób nietuzinkowy, by – jeśli nie możemy dostarczyć aplikacji osobiście – nie utonęły w gąszczu standardowych, bliźniaczo wyglądających
życiorysów wydrukowanych i leżących na biurku dyrektora. Mogą to być na przykład: film, oryginalna forma życiorysu czy nagranie – sieć idealnie nadaje się do ich przesłania i obejrzenia. Co więcej, w opinii doradców zawodowych oraz osób zajmujących się rekrutacją pracowników, portale społecznościowe są często sposobem na sprawdzenie pracownika i zdobycie o nim informacji mających znaczenie w procesie rekrutacji oraz weryfikację tego, co zostało zawarte w nadesłanych dokumentach aplikacyjnych. Tym bardziej zalecana jest więc daleko idąca ostrożność w użytkowaniu portali społecznościowych.

GLOBALNA SPOŁECZNOŚĆ NAUCZYCIELI (I NIE TYLKO)

Coraz więcej pracowników oświaty zakłada swoje własne konta na portalach społecznościowych, poczynając od najpopularniejszych serwisów umożliwiających wymianę wiadomości, udostępnianie zdjęć i informacji, a kończąc na fotoblogach obszernie dokumentujących i opisujących życie prywatne. Niestety, nie każdy nauczyciel pamięta o tym, aby zablokować tzw. wrażliwe dane, czyli wszelkie informacje i zdjęcia dostępne dla wybranego grona odbiorców – a i to nie zawsze pomaga, gdyż na wszelkiego rodzaju serwisach społecznościowych zdarzają się błędy, które powodują chwilową dostępność wszystkich zdjęć i napisanych postów. Ofiarą tego typu zdarzenia padł nawet twórca najpopularniejszego obecnie serwisu gromadzącego „twarze” z całego świata i liczącego miliardy kont, którego zdjęcia z prywatnych wydarzeń i domowych pieleszy w ciągu kilku sekund zostały ściągnięte na komputery obcych użytkowników.
Zakładając konto, trzeba pamiętać o tym, że status społeczny wykonywanego zawodu każe nauczycielowi zwracać szczególną uwagę na ilość i rodzaj udostępnianych treści. Wszyscy pracownicy oświaty, od nauczycieli nauczania początkowego, przez nauczycieli gimnazjum, a na akademickich kończąc, są bacznie obserwowani i wyszukiwani przez swoich uczniów, a ich życie prywatne jest bezlitośnie komentowane zwłaszcza przez negatywnie nastawionych czy źle ocenionych uczniów. Zawsze trzeba pamiętać o tym, że nauczyciel, będąc jeszcze uczniem, także sam zastanawiał się nad życiem prywatnym swoich nauczycieli, a wszelkie nowinki na ich temat były szeroko omawiane na przerwach. Nie zmieniło się to od wielu dziesięcioleci z czego każdy nauczyciel musi sobie zdawać sprawę, a możliwości są teraz dużo większe.
Zdarzają się nauczyciele, którzy wykorzystują portale społecznościowe do kontaktu ze swoimi uczniami – wybór jest w tej kwestii sprawą indywidualną. Przy rozsądnym użytkowaniu może się to okazać dobrym sposobem na przekazywanie grupie wiadomości, jednak należy pamiętać o tym, że granica pomiędzy życzliwością wobec uczniów a możliwością naruszenia prywatności jest często bardzo cienka.
Wciąż jednak portale społecznościowe są dobrym sposobem na komunikację z przyjaciółmi, znajomymi i rodziną. Umożliwiają one też tworzenie grup dyskusyjnych, subskrypcję stron internetowych poświęconych wychowaniu i dydaktyce oraz kontakt z rodzicami. Raczej nie należy rezygnować z zakładania konta w obawie przez naruszeniem prywatności czy usuw...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy