Kwiecień 2022
Temat kwietniowego wydania czasopisma Monitor Dyrektora Szkoły brzmi "Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy". Trwająca na terytorium Ukrainy wojna oraz związane z nią pojawienie się w Polsce dużej liczby uchodźców to z pewnością spore wyzwanie organizacyjne nie tylko dla rządu, lecz także dla całego społeczeństwa. Dotyczy to także jednostek oświaty, które w krótkim czasie muszą zapewnić edukację i opiekę dzieciom z doświadczeniem uchodźczym. W celu usprawnienia udzielania pomocy wprowadzono kilka nowych rozwiązań legislacyjnych istotnych z punktu widzenia szkół. Jakie to rozwiązania? Zapraszamy do lektury!
O KOMUNIKACJI WŁĄCZAJĄCEJ W SZKOLE
Szkołą rządzi autorytet formalny. Mówią o tym rodzice wysyłający swoje maluchy na naukę: „Pamiętaj słuchać nauczyciela. On wie lepiej!”. Mówią o tym sami nauczyciele: „Co może powiedzieć ktoś, kto nie uczy w szkole? Nic nie może powiedzieć!”. Mówią też o tym uczniowie: „Nauczyciela trzeba słuchać, bo inaczej postawi jedynkę!”. To przykre, ale tak jest. Pytanie, jak przykłada się do tego polska szkoła, a zwłaszcza przepełniająca ją na wiele sposobów dyskryminacja.
RUCH KADROWY I ZWALNIANIE W SZKOLE
Wkrótce w jednostkach oświaty rozpocznie się okres tzw. ruchu kadrowego, w trakcie którego zapadną decyzje dotyczące m.in. ewentualnych redukcji etatów pracowników pedagogicznych. Oczywiście zwolnienie pracownika to ostateczność, niekiedy możliwe jest skorzystanie z innych rozwiązań prawnych, które pozwolą nauczycielowi zachować pracę choćby w ograniczonym zakresie.
- Marcin Majchrzak
- 15 kwietnia 2022
- Redakcja
- 13 kwietnia 2022
- Marcin Majchrzak
- 13 kwietnia 2022
- Jarosław Kordziński
- 15 kwietnia 2022
- Michał Twardosz
- 15 kwietnia 2022