Trudna sytuacja rodzinna może w ostateczności doprowadzić do rozwodu, stanowiącego z pewnością ciężkie przeżycie przede wszystkim dla dzieci. W zależności od przypadku różnie mogą zostać rozstrzygnięte kwestie związane ze sprawowaniem nad nimi opieki. Rozstrzygnięcia sądu bezpośrednio przekładają się też na funkcjonowanie dzieci w społeczeństwie, także w środowisku szkolnym.
Dział: Współpraca z rodzicami
Rodzice muszą otrzymać od dyrektora i nauczycieli jasny przekaz dotyczący szkolnych regulacji, a także oczekiwań względem nich, co w efekcie wpłynie na dobrą komunikację i atmosferę wzajemnego zrozumienia.
Tegoroczne wybory parlamentarne były doskonałą okazją nie tylko do oglądania przedwyborczej walki, ale także do zapoznania się z przyprawiającymi o zawrót głowy obietnicami i propozycjami poszczególnych partii dotyczącymi zmian – oczywiście na lepsze, również w kwestii edukacji. Jedna z partii była jednak szczególnie radykalna w swoich poglądach w tej dziedzinie i to właśnie ona, Prawo i Sprawiedliwość, wygrała tegoroczne wybory. Warto przyjrzeć się zatem z bliska temu, jakie obawy i jakie zmiany towarzyszyć będą pracownikom oświaty przez najbliższych kilka lat, na co trzeba się przygotować i które dziedziny szkolnictwa obejmą proponowane oraz wcielane powoli w życie zmiany.
Współcześnie powszechnym zjawiskiem są rozstania rodziców dziecka, ich życie w rozłączeniu, brak zainteresowania jednego z nich sytuacją dziecka, bądź przeciwnie – rywalizacja o nie. Powyższe jest źródłem licznych konfliktów, które dają o sobie znać także w relacji rodzice − szkoła.
Kwestia finansowania utrzymania dziecka jakkolwiek stanowi następstwo codziennych decyzji podejmowanych w sprawach dziecka, nie ma związku z instytucją władzy rodzicielskiej. Obowiązek finansowania utrzymania dziecka jest niezależny od faktu posiadania pełni władzy rodzicielskiej. Z tego względu przyczyniać się do utrzymania dziecka obowiązek ma także rodzic pozbawiony władzy rodzicielskiej, jak i ten, któremu władza rodzicielska została zawieszona lub ograniczona.
W sytuacji gdy rodzice ucznia żyją w rozłączeniu, może powstawać wiele nieporozumień odnośnie do bieżących decyzji dotyczących spraw uczniowskich – podpowiadamy, jak reagować i na jakie przepisy powoływać się w momentach konfliktowych.
Przyprowadzanie i odbieranie dziecka ze szkoły jest uprawnieniem szczegółowym, którego Kodeks rodzinny i opiekuńczy wprost nie porusza. Nie ma w tym kodeksie wytycznych regulujących, kto powinien dziecko odbierać, kto je przyprowadzać. Kwestia ta powinna być przedmiotem uzgodnienia między rodzicami oraz powinna być sformalizowania przez szkołę w postaci zasad przyprowadzania i odbierania dziecka ze szkoły.
Naturalną konsekwencją podjęcia nauki szkolnej przez dziecko jest uczestnictwo jego rodziców w edukacji dziecka. Realizuje się ono m.in. poprzez uzyskiwanie bieżących informacji o postępach i trudnościach dziecka w nauce. Co wchodzi w zakres informacji udostępnianej rodzicom? Komu należy udostępniać informacje
Procedurę rozpatrywania skarg na nauczyciela powinien określać statut szkoły. Na zamieszczenie w statucie postanowień dotyczących skarg na nauczyciela wskazuje między innymi § 16 ust. 1 „Ramowego statutu szkoły podstawowej” – załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wydanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W ramach procedury rozpatrywania skarg powinien zostać określony termin ich rozpatrywania. Niezależnie od powyższego przyjąć należy, że nieprawidłowości w pracy nauczyciela i szkoły mogą być także przedmiotem skarg składanych w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.