Początek roku szkolnego to nie tylko czas planowania pracy szkoły w kontekście wypełniania jej zadań statutowych, ale też ustalenia zasad współpracy z rodzicami, w tym przede wszystkim sposobu wywiązywania się obu stron z obowiązków określonych przepisami prawa. Ważnym zadaniem dyrektora jest dokonanie selekcji norm prawnych zobowiązujących szkołę do podjęcia określonych działań względem uczniów i rodziców oraz wskazujących niezbędną dokumentację, która powinna być corocznie na ich rzecz tworzona lub aktualizowana. Duże rozproszenie przepisów prawa oświatowego w stosownych ustawach i rozporządzeniach nie ułatwia jednak zadania.
Spróbujemy więc opisać, jakie działania względem rodziców w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego powinien podjąć dyrektor szkoły, aby wywiązać się z obowiązków zawartych w stosownych aktach prawa.
Osiągnięcie porozumienia z radą rodziców w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego
Zacznijmy od dokumentu, na który rodzice uczniów mają największy wpływ, czyli programu wychowawczo-profilaktycznego, zawierającego treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz o charakterze profilaktycznym – skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Coroczne uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego należy do kompetencji stanowiących rady rodziców, jednak w świetle art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe musi wcześniej dojść do porozumienia z radą pedagogiczną, a co za tym idzie – pełnej współpracy. Od roku szkolnego 2019/2020 szkoła ma obowiązek opracowywania programu na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe diagnozy dokonuje dyrektor albo upoważniony przez niego pracownik szkoły.
Jeżeli współpraca pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców nie zakończy się porozumieniem w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego, program wychowawczo-profilaktyczny ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Uchwalony przez radę rodziców lub ustalony przez dyrektora szkoły program wychowawczo-profilaktyczny powinien być niezwłocznie udostępniony wszystkim rodzicom do wglądu. Dobrą praktyką jest umieszczanie go na stronie internetowej szkoły.
Uzyskanie opinii rady rodziców
Dyrektor szkoły nie może zapomnieć o konieczności zasięgnięcia (we wrześniu, a w niektórych przypadkach nawet wcześniej) opinii rady rodziców w sprawach związanych z organizacją nowego roku szkolnego.
Poniżej zestawienie kompetencji opiniodawczych rady rodziców (z przytoczeniem podstawy prawnej), które wymagają podjęcia stosownych uchwał na początku roku szkolnego lub przed jego rozpoczęciem.
Opiniowanie podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych – art. 22ab ustawy o systemie oświaty.
Przed ustaleniem zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy...