Dział: Pomoc psychologiczna-pedagogiczna
.
Każdy rok szkolny to nowe wyzwanie zarówno dla dyrektora, nauczycieli, jak i uczniów każdej szkoły. Kluczowym elementem poprzedzającym właściwe zaplanowanie wszystkich działań jest szczegółowa diagnoza potrzeb szkoły w szerokim ich rozumieniu.
Zarządzanie placówką oświatową to niezwykle wymagające zadanie, związane jest bowiem z ogromem obowiązków, których celem jest zapewnienie uczniom i nauczycielom optymalnych warunków do realizacji opieki, wychowania i nauczania. Składa się na to niezliczona ilość spraw, o które należy zadbać, by sam proces edukacyjny mógł przebiegać w sposób niezakłócony.
Dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno- -pedagogicznej udzielanej uczniowi jest obowiązkiem nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Tak stanowi § 20 ust. 9 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z dnia 22 lipca 2020 r., poz. 1280).
Chociaż RODO obowiązuje od trzech lat, to jego przepisy w dalszym ciągu budzą w szkole emocje, a podejście do ich interpretacji oraz stosowania nie zawsze jest odpowiedzialne. Czasami prowadzi to do różnych sytuacji mających także poważne negatywne konsekwencje, głównie w zakresie nieprzestrzegania obowiązku ochrony danych uczniów, w tym uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Czas zamknięcia szkół z powodu koronawirusa oraz związana z tym konieczność weryfikacji treści i metod nauczania spowodowały, że znaczna część nauczycieli zaczęła się zastanawiać nad trafnością i zasadnością propozycji zwartych w podstawach programowych, nad konsekwencją uczenia wszystkiego, co proponują programy i podręczniki, nad rzeczywistą przydatnością oceniania i wreszcie nad tym, co na co dzień wydaje się oczywiste, ale w czasach edukacji zdalnej jest prawdziwym wyzwaniem – w jaki sposób budować relacje z uczniami, żeby nie tylko chcieli się uczyć, ale też żeby dostrzegali w nauczycielu partnera dla swojego rozwoju.
Dyrektorzy publicznych szkół mają obowiązek opracować projekt arkusza organizacji pracy na następny rok szkolny i przekazać go organowi prowadzącemu do 21 kwietnia 2021 r.
Kolejny tekst minicyklu na temat opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno- -pedagogiczne poświęcamy zasadom dotyczącym organizacji zajęć rewalidacyjnych i nauczania indywidualnego.
Za realizację wobec ucznia niepełnosprawnego, zagrożonego niedostosowaniem społecznym i niedostosowanego społecznie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiada dyrektor szkoły lub placówki. Jakie są najczęstsze błędy w zakresie organizacji i udzielania wsparcia uczniom objętym kształceniem specjalnym i jak uniknąć tych nieprawidłowości?
Liczba wydawanych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego rośnie z roku na rok. Wynika to nie tyle z tego, że dzieci borykają się z poważniejszymi problemami rozwojowymi, a z tego, że rodzice mają większą świadomość, jakie prawa w edukacji szkolnej ma ich dziecko. Dlatego tak ważna jest pełna realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach, gdyż odpowiedzialny za to Jest dyrektor szkoły. Jak wyglądają jego obowiązki z tym związane?
Kontrole przeprowadzone przez kuratorów oświaty oraz NIK wykazały WIELE NIEPRAWIDŁOWOŚCI w zakresie dokumentowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. O czym musi pamiętać dyrektor, jako osoba sprawująca kontrolę nad wspomnianymi dokumentami, by nie dochodziło do naruszenia przepisów?
W niniejszym tekście znajdą Państwo przykłady wybranych błędów popełnianych przez dyrektorów wraz z wyjaśnieniem, jak ich unikać.