Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a RODO

Pomoc psychologiczna-pedagogiczna

Chociaż RODO obowiązuje od trzech lat, to jego przepisy w dalszym ciągu budzą w szkole emocje, a podejście do ich interpretacji oraz stosowania nie zawsze jest odpowiedzialne. Czasami prowadzi to do różnych sytuacji mających także poważne negatywne konsekwencje, głównie w zakresie nieprzestrzegania obowiązku ochrony danych uczniów, w tym uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Nie wszyscy pamiętają, że poza RODO, do obowiązku zachowania tzw. tajemnicy nauczycielskiej, czyli zachowania w poufności informacji na temat uczniów, obligują nauczycieli także inne przepisy prawa, jak chociażby art. 30a ustawy Prawo oświatowe oraz art. 13b ustawy o systemie oświaty, który mówi: „Nauczyciele są obowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych uczniów”.
Udzielenie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole stanowi realizację systemowych zadań tej placówki, nałożonych przepisami prawa. Każda osoba korzystająca z takiej pomocy posiada indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych nie tylko przez pedagoga czy psychologa, ale też przez logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę psychologicznego, lekarza czy innego specjalistę. Dodatkowo, nauczyciele i szkolni specjaliści prowadzący z uczniem zajęcia będące formą pomocy p-p prowadzą także dokumentację w formie dzienników. Administratorem danych zawartych w ww. doku...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy