Nieprawidłowości w ocenie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom

Pomoc psychologiczna-pedagogiczna

Dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno- -pedagogicznej udzielanej uczniowi jest obowiązkiem nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Tak stanowi § 20 ust. 9 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z dnia 22 lipca 2020 r., poz. 1280).

Wprawdzie ustawodawca nie określił żadnym przepisem, kiedy i jak często należy się z tego obowiązku wywiązywać, jednak co do zasady ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – traktowana jako (auto)ewaluacja wewnętrzna podjętych oddziaływań – powinna odbywać się dwa razy w roku szkolnym: 

  • po pierwszym półroczu – na tym etapie w celu zaplanowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w drugim semestrze,
  • na zakończenie roku szkolnego – na tym etapie w celu podsumowania całorocznej pracy z uczniem i podjęcia decyzji co do organizacji dla niego pomocy psychologiczno-pedagogicznej w następnym roku szkolnym.

Poniżej przedstawiono przykłady nieprawidłowości popełniane w tym obszarze wraz z odwołaniem się do konkretnych przepisów ww. rozporządzenia, które o tym świadczą.

Brak oceny efektywności każdej z form udzielanej pomocy
 

Kasia – z dysleksją rozwojową – bierze udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych oraz rozwijających umiejętności uczenia się. Co dwa tygodnie, ze względu na problemy rodzinne, ma też indywidualne konsultacje z pedagogiem szkolnym, który jako jedyny dokonał oceny efektywności pomocy udzielanej Kasi. 

 

Bartek – na pods...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy