W omawianej sprawie nauczycielka domagała się zasądzenia na jej rzecz nagrody jubileuszowej z okazji 40 lat pracy. Wskazywała w uzasadnieniu, że 31 października 2018 r. rozwiązała stosunek pracy i przeszła na zasiłek kompensacyjny z powodu stanu zdrowia. Wcześniej upewniała się, że nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej, ponieważ zostało jej mniej niż 12 miesięcy do momentu, kiedy prawo do niej nabędzie, czyli do września 2019 r. Dyrektor odmówił jednak wypłaty twierdząc, iż brak ku temu podstawy prawnej.
Dział: Orzecznictwo w praktyce szkolnej
W omawianym wyroku sąd orzekł, że informacja o tym, ilu nauczycieli zostało ocenionych przez dyrektora oraz jakie otrzymali oceny, jest informacją publiczną, o jakiej mowa w art. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 stycznia 2020 r. (sygn. akt II SA/RZ 1284/19)
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2018 r., II SA/Wa 1583/17
W dniu 15 stycznia 2020 r. zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (II SA/Gd 557/19) w sprawie ze skargi stowarzyszenia na decyzję Prezydenta Miasta Gdańsk utrzymującą w mocy decyzję dyrektora szkoły o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
W tezie tego orzeczenia WSA w Krakowie stwierdził, że kryterium w postępowaniu rekrutacyjnym nie może być oparte na miejscu zamieszkania kandydata na ucznia, gdyż wprowadzenie takiego kryterium jest sprzeczne z zasadą powszechnej dostępności wynikającej z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z 2016 r. Prawo oświatowe.
Wyegzekwowanie obowiązków może być skutecznie dochodzone od podmiotu, który prowadzi szkołę, a nie tylko nią zarządza.
W tej sprawie nauczyciel wystąpił do sądu administracyjnego ze sprzeciwem na decyzję kuratora oświaty, mocą której kurator uchylił decyzję dyrektora zespołu szkół o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 4 października 2018 r. (II SAB/Go 73/18) stwierdził, że skutki trudności, błędów czy nieprawidłowości w zakresie kształtowania i obsługiwania przez organy administracji publicznej oficjalnych systemów służących do komunikacji z tymi organami (np. poczty elektronicznej, systemu ePUAP) nie mogą być przerzucane na korzystających z tych systemów.
Omawiany wyrok został wydany w dniu 6 sierpnia 2019 r. i jest wynikiem skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego, który stwierdził nieważność uchwały nr 59.V.2019 Rady Miasta Częstochowa z dnia 24 stycznia 2019 r. w sprawie zmiany uchwały nr 502.XXXVI.2017 z dnia 23 lutego 2017 r. w sprawie określenia kryteriów wraz z liczbą punktów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Częstochowa.
Zgodnie z przepisami prawa – dyrektor szkoły kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz. Odpowiada za działalność dydaktyczno- -wychowawczą szkoły, bezpieczeństwo uczniów i pracowników oraz właściwe dysponowanie środkami budżetowymi. Jest na bieżąco kontrolowany i okresowo oceniany. Praca szkoły, którą kieruje, jest monitorowana przez różne podmioty − z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny na czele. Konsekwencją błędów i uchybień dyrektora może być odwołanie go ze stanowiska przed zakończeniem okresu, na który go powołano.