
Grudzień 2021
W grudniowym wydaniu czasopisma Monitor Dyrektora Szkoły poruszamy temat upowszechniania czytelnictwa w szkole. Książka w szkole budzi najczęściej skojarzenia z lekturą albo z podręcznikiem. W obu przypadkach rzadko są to wrażenia pełne zachwytu. Dominuje w nich raczej rozdrażnienie, zniechęcenie, często wrogość do czytania i nuda z odkrywania świata literackiego. Jak zachęcić uczniów do czytania? Znajdziesz też odpowiedź na pytanie o to, jak zorganizować zajęcia doradztwa zawodowego w odpowiedzi na wyzwania nowoczesnego rynku pracy. Piszemy również o inwentaryzacji w szkole. Na szkołach i placówkach oświatowych spoczywa obowiązek okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z procedurą inwentaryzacyjną w szkole. Czeka na Ciebie ponadto katalog zasad fundraisingu, których jest nieskończenie wiele. Warunki szkolne wydają się szczególnie korzystne do tego, aby wyznaczony przez placówkę cel zebrania funduszy okazał się sukcesem. Z jakich metod zatem skorzystać, aby przełożyć rozpisany plan na rzeczywiste osiągnięcia? Przyjemnej lektury!
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNOPRAWNA PRACOWNIKÓW OŚWIATY
Wszystkie osoby zatrudnione w podmiotach oświatowych, w tym kierownictwo, stykają się na co dzień z problemami prawnymi różnego rodzaju. Mogą one dotyczyć zarówno sfery organizacyjnej placówek oraz zasad ich tworzenia i działania, jak i kwestii pracowniczych, czyli zatrudniania, a także bardzo szeroko rozumianych zagadnień cywilnoprawnych. Obszar obejmujący zawieranie umów z klientami lub kontrahentami czy działania administracyjne jest na ogół dobrze znany. Jednak z działalnością placówek oświatowych łączy się także inna dziedzina prawna, związana z prawem karnym. Warto mieć świadomość, że codzienna działalność dyrektorów czy nauczycieli dotyczy – czy może dotyczyć – także odpowiedzialności karnoprawnej.
20 PYTAŃ I ODPOWIEDZI DOTYCZĄCYCH KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOLE
Nauczanie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wymaga podjęcia przez daną jednostkę oświaty szeregu działań w celu dostosowania organizacji pracy do wymogów prawnych związanych z edukacją uczniów o szczególnych potrzebach. Wdrożenie specjalnej organizacji nauki i metod pracy ma zapewnić tej grupie uczniów optymalne warunki do nauki, a także pozwolić na objęcie ich odpowiednimi działaniami rewalidacyjnymi, resocjalizacyjnymi lub socjoterapeutycznymi. Wskazujemy odpowiedzi na pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego w jednostkach oświaty zgodnie z obecnymi przepisami prawa.
JAK WSPIERAĆ UCZNIÓW I ICH RODZICÓW W RACJONALNYM KORZYSTANIU Z SIECI?
Kiedy warto zacząć wprowadzać młodych ludzi w świat internetu i technologii cyfrowych? Czy szkoła powinna być miejscem, w którym te technologie istnieją tylko tam, gdzie jest to absolutnie niezbędne, czy też powinna w jak największym zakresie towarzyszyć uczniom w odkrywaniu cyfrowego świata? Podpowiadamy, co dyrektorzy i nauczyciele mogą robić na co dzień, żeby edukować uczniów i ich rodziców w zakresie nowych technologii oraz zadbać o racjonalne korzystanie z nich.
- Redakcja
- 15 grudnia 2021
- Redakcja
- 15 grudnia 2021
- Robert Kamionowski
- 15 grudnia 2021
- Leszek Zaleśny
- 15 grudnia 2021
- Michał Twardosz
- 15 grudnia 2021