Rola dyrektora/dyrektorki jest w tym obszarze niezwykle istotna – to on/ona modeluje bowiem codzienne zachowania w szkole, a także sposób komunikacji i kreowania przestrzeni do dyskusji, które nauczyciele następnie przenoszą na własne relacje z uczniami i uczennicami w klasie. Dyrektor/dyrektorka, budując ze swoimi nauczycielami partnerskie relacje oparte na szacunku i zaufaniu, tworzy atmosferę, która pomaga im otwarcie rozmawiać o tym, jak młodzi ludzie korzystają z sieci, czego tam szukają i czego się obawiają.
Inquiry-based learning jako metoda ucząca odpowiedzialności
Pandemia pokazała, że niezależnie od naszej opinii w kwestii wykorzystywania nowych technologii w procesie edukacji w niektórych wypadkach stają się one jedynym możliwym wyborem: głównym narzędziem uczenia się, nawiązywania kontaktu, a następnie – budowania i utrzymywania relacji z rówieśnikami i nauczycielami. Dlatego my, dorośli, musimy być gotowi na mądre wprowadzanie młodych ludzi w cyfrowy świat.
Warto skorzystać tu z analogii związanej z metodą inquiry-based learning, która pokazuje, jak kształcić przyszłych naukowców i naukowczynie. Zakłada ona, że uczniowie i uczennice nigdy nie są od razu „gotowi na odkrywanie” (czyli samodzielne prowadzenie eksperymentu naukowego czy, w naszym przypadku, samodzielne korzystanie z sieci); że jest to proces, w którym oddawanie odpowiedzialności musi odbywać się stopniowo. Należy jednak oddawać ją wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, żeby przygotować młodego człowieka do podejmowania świadomych i przemyślanych wyborów w przyszłości. W tym procesie równie ważną rolę, jak gotowość uczniów i uczennic do wzięcia odpowiedzialności, odgrywa to, czy na fakt samodzielnego odkrywania przez nich gotowi są sami nauczyciele i nauczycielki – czy potrafią pokierować uczniem i uczennicą tak, by ci dotarli tam, gdzie potrzebują, a jednocześnie w odpowiedniej chwili stanąć z boku.
W nauczaniu początkowym uczniowie i uczennice będą tego wsparcia potrzebować zdecydowanie najwięcej; pod koniec szkoły podstawowej pojawią się już obszary całkowitej samodzielności. To niezbędny proces, który pomoże młodym ludziom stać się rozsądnymi i odpowiedzialnymi użytkownikami i użytkowniczkami sieci.
W programie Asy Internetu, realizowanym w Polsce przez Fundację Szkoła z Klasą – który uczy bezpieczeństwa oraz przes...