Kwalifikacje zawodowe specjalistów szkolnych udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pedagogiczny niezbędnik dyrektora

Kwalifikacje zawodowe nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowią jedno z najczęstszych zagadnień, o które pytają dyrektorzy placówek oświatowych. W drugiej odsłonie cyklu Pedagogiczny Niezbędnik Dyrektora prezentujemy zatem omówienie tej kwestii.

W rozumieniu prawa oświatowego pedagog i psycholog szkolny, terapeuta pedagogiczny, logopeda, doradca zawodowy to nauczyciele. Dlatego też w pierwszej kolejności podlegają oni ustawie z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, która w rozdziale 3 art. 9.1. precyzyjnie określa trzy wymagania kwalifikacyjne zajmowania stanowiska nauczyciela. Zgodnie z jej treścią stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która: 

  • posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje,
  • przestrzega podstawowych zasad moralnych,
  • spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.

Najwięcej problemów stwarza interpretacja wymagania pierwszego, i to głównie w przypadku zatrudniania nauczyciela na stanowisku pedagoga i psychologa szkolnego, mimo że szczegółowe omówienie znajduje się w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. To właśnie do niego dyrektor każdej placówki oświatowej winien zaglądać w pierwszej kolejności, by sprawdzać, czy osoba, którą chce zatrudnić na stanowisku szkolnego specjalisty w obszarze udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ma ku temu odpowiednie kwalifikacje.

Co oz

...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy