Procedura organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej

Pedagogiczny niezbędnik dyrektora

W prawie oświatowym nie ma przepisu, który zobowiązywałby szkoły do tworzenia, a tym bardziej uchwalania procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

Działania związane z tym obszarem zadań statutowych placówki regulują:

  • ustawa Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 i 1378, i z 2021 r., poz. 4)
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280). 

Mimo to w prawie każdej szkole funkcjonuje przedmiotowa procedura. W większości przypadków jest to dokument dość obszerny, będący najczęściej kopią rozporządzenia i mający niewiele wspólnego z prawdziwą procedurą. 

Czym jest procedura?

Najprościej mówiąc, procedura to przyjęty sposób postępowania, ciąg czynności/kroków w jakiejś sprawie, który jest znany adresatom i systematycznie przez nich przestrzegany. 

Ważne

  • Procedury szkolne są przykładem prawa wewnątrzszkolnego, które nie może być sprzeczne z prawem zewnętrznym. 
  • Procedury zawierają zapisane sposoby postępowania w określonych sytuacjach, ułatwiają podejmowanie decyzji – dzięki nim wiadomo, jak należy postąpić w danej sytuacji. 
  • Procedury uszczegółowiają zap...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy