W prawie oświatowym nie ma przepisu, który zobowiązywałby szkoły do tworzenia, a tym bardziej uchwalania procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
POLECAMY
Działania związane z tym obszarem zadań statutowych placówki regulują:
- ustawa Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 i 1378, i z 2021 r., poz. 4)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280).
Mimo to w prawie każdej szkole funkcjonuje przedmiotowa procedura. W większości przypadków jest to dokument dość obszerny, będący najczęściej kopią rozporządzenia i mający niewiele wspólnego z prawdziwą procedurą.
Czym jest procedura?
Najprościej mówiąc, procedura to przyjęty sposób postępowania, ciąg czynności/kroków w jakiejś sprawie, który jest znany adresatom i systematycznie przez nich przestrzegany.
Ważne
- Procedury szkolne są przykładem prawa wewnątrzszkolnego, które nie może być sprzeczne z prawem zewnętrznym.
- Procedury zawierają zapisane sposoby postępowania w określonych sytuacjach, ułatwiają podejmowanie decyzji – dzięki nim wiadomo, jak należy postąpić w danej sytuacji.
- Procedury uszczegółowiają zapisy rozporządzeń i ustaw – przekłada się w nich język prawny na język prosty i zrozumiały dla społeczności szkolnej.
W przypadku organizacji i udzielania...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem