W lipcu br. ukazał się pokontrolny raport NIK dotyczący organizacji pracy nauczycieli w szkołach publicznych. W tym obszernym dokumencie poświecono nieco uwagi warunkom i organizacji zajęć pozalekcyjnych, w tym wynikających z obowiązku udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dalej: pomocy p-p – przyp. red.) w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 26 marca 2021 r. Odnosząc się do tego obszaru statutowej działalności szkoły, zwrócono uwagę przede wszystkim na:
- nierealizowanie przez szkoły zajęć wynikających z pomocy p-p,
- nieobejmowanie wszystkich uczniów taką formą wsparcia, jaka była wskazaniem wynikającym z opinii lub orzeczeń wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- nieprawidłowości dotyczące liczebności uczniów w grupach na zajęciach organizowanych w ramach pomocy p-p,
- nieprowadzenie przez nauczycieli ewidencji tych zajęć, a wśród powtarzających się błędów wymieniono: brak potwierdzania podpisem (przez nauczycieli) przeprowadzenia zajęć, a także nieodnotowywanie tematów zajęć w dziennikach innych zajęć oraz nieumieszczanie w dziennikach zajęć z zakresu pomocy p-p wniosków do dalszej pracy z uczniem,
- ocen postępów, a także programów pracy z uczniem albo grupą uczniów,
- nieumieszczanie godzin zajęć pomocy p-p w arkuszu organizacji pracy szkoły lub planowanie zbyt małej liczby godzin w stosunku do rozpoznanych potrzeb, co skutkowało prowadzeniem zajęć w zbyt licznych grupach.
Lektura tego raportu wska...
TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.
Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.