Koniec roku pod znakiem inwentaryzacji. Jak przeprowadzić ją w szkole?

Dyrektor i finanse

Na szkołach i placówkach oświatowych spoczywa obowiązek okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z procedurą inwentaryzacyjną w szkole.

W uproszczeniu inwentaryzacja polega na ustaleniu stanu składników majątkowych oraz wyjaśnieniu różnic pomiędzy stanem księgowym a stanem wynikającym z owego spisu, o ile oczywiście różnice takie wystąpią. 
Przeprowadzenia procedury inwentaryzacji wymagają przepisy ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 4 ust. 3 tego aktu rachunkowość jednostki obejmuje:

  • przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  • wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
  • poddanie badaniu, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą.

Przepis ten wymaga zatem w pkt 3 okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Podstawowe zasady przeprowadzania inwentaryzacji określa z kolei art. 26 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:

  • aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, ś...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy