Jak właściwie przygotować plan finansowy szkoły na nowy rok budżetowy?

Dyrektor i finanse

Konieczność opracowania planu finansowego szkół, przedszkoli i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego jest konsekwencją zasad prowadzenia gospodarki finansowej takich podmiotów, należących do sektora finansów publicznych. W związku z tym podpowiadamy, jak dobrze i zgodnie z przepisami przygotować plan finansowy szkoły na nowy rok budżetowy.

W pierwszej kolejności należy się tu odwołać do regulacji art. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którym przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Z kolei jednostki budżetowe, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych nieposiadającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego – i jest to tzw. zasada budżetowania brutto. Stosownie z kolei do treści art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej w ustawie „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Z uwagi na fakt, iż wydatki ponoszone przez jednostkę budżetową nie zależą od wielkości osiąganych dochodów, w jednostkach budżetowych nie występuje pojęcie wyniku finansowego, a co za tym idzie – nie ma również deficytu ani nadwyżki budżetowej. Uniezależnienie wydatków jednostki budżetowej od jej dochodów oznacza, że wszystkie wydatki jednostki są wydatkami budżetowymi, a uzyskane przez nią dochody są dochodami budżetowymi jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej daną szkołę czy placówkę publiczną. Co za tym idzie – wykonanie planu finansowego jednostki oświatowej prowadzonej przez samorząd stanowi jednocześnie wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego. 

Budżet JST

Zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego – w gminie jest to więc organ wykonawczy w postaci wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zgodnie z art. 234 ustawy o finansach uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności: 

  • wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, 
  • terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego, 
  • wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej. 

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej organowi st...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy