Zatrudnieni w publicznych jednostkach oświaty pracownicy niepedagogiczni, jako pracownicy samorządowi, podlegają okresowej ocenie pracy. Oceny tej dokonuje bezpośredni przełożony danego pracownika, którym z reguły będzie dyrektor danej jednostki. Ocena ta jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych oraz regulacji wewnętrznych obowiązujących w danej jednostce.
Dział: Kadry i finanse
W 2024 r. nastąpiło ponowne podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli. O czym należy wiedzieć w związku z tą zmianą?
Czas pracy nauczycieli uregulowany został w art. 42 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w sposób całościowy i wyczerpujący. Z tego względu nie stosuje się w zakresie czasu pracy nauczycieli norm kodeksowych, których odpowiedniki znajdują się w treści Karty Nauczyciela. Kodeks pracy będzie mógł mieć natomiast zastosowanie np. w sytuacji przekroczenia tygodniowych norm czasu pracy (40 godzin) i konieczności wypłaty wynagrodzenia z tytułu godzin nadliczbowych, np. wynikających z opieki nad wycieczką, których Karta Nauczyciela nie przewiduje.
Jednym z najbardziej kluczowych przepisów w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela jest przepis art. 10, który reguluje kwestie związane z zatrudnianiem nauczycieli. Przepis ten wskazuje formy nawiązania stosunku pracy z nauczycielami, tj. mianowanie i umowa o pracę. W aktualnym stanie prawnym rodzaj nawiązania stosunku pracy uzależniony jest przede wszystkim od stopnia awansu zawodowego nauczyciela oraz posiadanych przez niego kwalifikacji.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli ogłoszone 2 października 2023 r. zastępuje obowiązujące dotychczas rozporządzenie z dnia 1 sierpnia 2017 r. Nowe rozporządzenie wprowadza szereg zmian.
Kapitał żelazny, w dużym uproszczeniu, to narzędzie, które pozwala organizacji – tak zbiorczo w tekście nazywać będę wszystkie szkoły i przedszkola, zarówno publiczne, jak i niepubliczne – funkcjonować dzięki aktywnej trosce o przyszłość. Jak można jednak wprowadzić kapitał żelazny w swojej placówce?
Z dniem 31 sierpnia 2019 r. przestał obowiązywać art. 220 ust. 1 pkt 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, zgodnie z którym przepisy dotyczące przeniesienia dotyczyły również nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela powróciła instytucja emerytury stażowej nauczycieli. Nie ma ona jednak takiej samej formy jak kiedyś, należy więc upewnić się, kto i kiedy nabywa do niej prawo.
Kapitał żelazny to nic innego niż stale gromadzone różnego typu środki, które zostały przekazane przez jednego lub wielu darczyńców na rzecz organizacji. Suma tych środków tworzy tzw. kapitał początkowy, który następnie jest inwestowany w tzw. bezpieczne instrumenty inwestycyjne. Dzięki inwestycji osiągany jest zysk, który trafia do organizacji, a ta wykorzystuje nowo pozyskane środki na realizację swoich głównych zadań lub na konkretny cel. Należy pamiętać, że każda inwestycja obarczona jest pewnym ryzykiem. Przykład idzie z… Ontario.
Dyrektorzy placówek oświatowych powinni kłaść nacisk na kształtowanie rozwoju zawodowego poprzez podwyższanie kompetencji własnych i podległych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych. Z tym stwierdzeniem zgadza się wielu naukowców zajmujących się przywództwem edukacyjnym dyrektorów i nauczycieli. Ogólnie znana jest zasada, że prowadzenie jakiejkolwiek działalności bez kompetentnych pracowników jest niemożliwe. Umiejętności, zdolności, kwalifikacje, postawy i wiedza pracowników są niezbędne dla osiągania celów danej organizacji.
Prezydent podpisał nowelizację m.in. Karty Nauczyciela, której celem jest doprecyzowanie i uzupełnienie wprowadzonych we wrześniu 2022 r. nowych regulacji dotyczących awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli. To jednak nie wszystko, ponieważ nowelizacja wprowadzi również zmiany w przepisach emerytalnych nauczycieli oraz zawiera regulacje przejściowe mające złagodzić problemy kadrowe i lokalowe związane z podwójnym rocznikiem w szkołach ponadpodstawowych.
Ocenianie pracowników należy do najtrudniejszych zagadnień zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji, również w placówkach oświatowych. Jest formalną metodą okresowej ewaluacji pracy oraz uczestnictwa w „życiu” danej placówki oświatowej ocenianego nauczyciela. Wiąże się z nim wiele złożonych i często trudnych problemów różnorodnej natury.