Ocenianie dotyka bardzo subtelnych sfer psychiki ocenianego, a także „jego najbardziej intymnych przeżyć związanych z samoceną swojej wartości, postrzeganiem siebie wśród innych, ambicjami i pragnieniami, zadowoleniem z życia, z drugiej zaś strony takimi kategoriami typu ekonomiczno-społecznego, jak produktywność pracownicza (efektywność zawodowa), stosunki międzyludzkie, sprawiedliwy system ocen, systemy motywacyjne czy wreszcie różnice między efektywnością zawodową grup a efektywnością jednostek”1.
POLECAMY
Oceny pracowników oświaty dokonuje dyrektor szkoły
Podlegają mu wszyscy nauczyciele bez względu na wymiar zatrudnienia. Nauczyciel może być oceniony w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego roku od dokonania poprzedniej oceny pracy. Szczegółowe kryteria i tryb oceny pracy nauczycieli, a także tryb postępowania odwoławczego od oceny reguluje Karta Nauczyciela i rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli. Dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia nauczyciela, w formie pisemnej, o rozpoczęciu dokonywania oceny jego pracy, która może być prowadzona z jego inicjatywy lub na wniosek:
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny (np. właściwego kuratora oświaty, ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego),
- organu prowadzącego szkołę (np. jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszenia, fundacji, osoby fizycznej),
- rady szkoły,
- rady rodziców.
Ocenie podlegają wyłącznie dwa kryteria pracy, zgodnie ze specyfiką zakresu obowiązków
Jedno kryterium oceny wskazuje dyrektor, drugie wybiera i wskazuje oceniany nauczyciel. Wyróżnia się dwa następujące kryteria oceny pracy nauczyciela:
- obowiązk...