Zalecenia kuratorów oświaty w praktyce. Co powinien wiedzieć dyrektor, aby uniknąć uchybień?
ZMIANY W NADZORZE PEDGAOGICZNYM W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Okres wakacyjny dla jednych był czasem wypoczynku, a dla drugich – intensywnego przygotowania rozwiązań, które będą obowiązywały w nowym roku szkolnym. Z tych względów każdy dyrektor już na początku roku szkolnego powinien przeprowadzić wnikliwą analizę aktualnego stanu prawnego, na podstawie którego zdefiniowana zostanie między innymi istota nadzoru pedagogicznego, a także zakres niezbędnych działań z nim związanych.
ROZWIJANIE POSTAWY ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ŚRODOWISKO NATURALNE
Wśród tegorocznych podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa znajduje się wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach i rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. Rola wychowawcza edukacji ekologicznej akcentuje jej wkład w kształtowanie wrażliwości, a także chęci działania na rzecz przyrody. Działalność w zakresie ekoedukacji powinna dostarczać wiedzę z różnych dyscyplin naukowych, a przede wszystkim wspierać kształtowanie umiejętności kluczowych.
W październikowym wydaniu czasopisma Monitor Dyrektora Szkoły opisujemy zalecenia kuratorów oświaty w praktyce. Co powinien wiedzieć dyrektor, aby uniknąć uchybień? Jakie są najważniejsze kwestie związane z przeprowadzaniem przez kuratorów oświaty czynności kontrolnych z uwzględnieniem planowanych w tym zakresie zmian prawnych? Piszemy również na temat doskonalenia nauczycieli w praktyce. Kluczowym elementem poprzedzającym właściwe zaplanowanie wszystkich działań w nowym roku szkolnym jest szczegółowa diagnoza potrzeb szkoły w szerokim ich rozumieniu. Opisujemy również 6 aspektów organizacji kształcenia w polskim systemie oświaty dla ucznia cudzoziemca. Zapraszamy do lektury!
UCZEŃ CUDZOZIEMIEC W SZKOLE
W miarę upływu czasu Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia dla cudzoziemców. Osoby przybywające do naszego kraju w poszukiwaniu pracy często przenoszą się wraz z całą rodziną, w związku z czym pojawia się konieczność zorganizowania nauczania dzieci cudzoziemskich. Dotyczy to również dzieci polskich emigrantów, którzy, po okresie pobierania nauki w zagranicznych szkołach, powracają do ojczyzny. Warto zatem przedstawić kilka podstawowych informacji dotyczących zasad organizowania kształcenia tych uczniów.
Zawartość dostępna online
Pod paragrafem
Zalecenia kuratorów oświaty w praktyce. Co powinien wiedzieć dyrektor, aby uniknąć uchybień?
Z życia szkoły
Uczeń cudzoziemiec w szkole. 6 aspektów organizacji kształcenia w polskim systemie oświaty
Narzędziownia
Karta diagnostyczna badania potrzeb szkoleniowych nauczycieli
Plan wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
Edukacyjne inspiracje
Jak rozwijać postawę odpowiedzialności za środowisko naturalne – dobre praktyki w zakresie edukacji ekologicznej
W kadrze dyrektora
Planowane zmiany w awansie zawodowym i statusie nauczyciela
W kadrze dyrektora
Doskonalenie nauczycieli w praktyce
Temat numeru
Zmiany w nadzorze pedagogicznym w roku szkolnym 2021/2022
Kalendarium
Kalendarium październik 2021
Case study
Konkurs na dyrektora. Czy organ prowadzący może nie uznać jego wyników?
Kwalifikacje nauczycieli placówek oświatowych cz. 1
Fundraising
Czy fundraising w szkole ma prawo bytu? Podstawa prawna fundraisingu