Uczeń cudzoziemiec w szkole. 6 aspektów organizacji kształcenia w polskim systemie oświaty

Z życia szkoły

W miarę upływu czasu Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia dla cudzoziemców. Osoby przybywające do naszego kraju w poszukiwaniu pracy często przenoszą się wraz z całą rodziną, w związku z czym pojawia się konieczność zorganizowania nauczania dzieci cudzoziemskich. Dotyczy to również dzieci polskich emigrantów, którzy, po okresie pobierania nauki w zagranicznych szkołach, powracają do ojczyzny. Warto zatem przedstawić kilka podstawowych informacji dotyczących zasad organizowania kształcenia tych uczniów.

Prawo cudzoziemców do kształcenia w polskim systemie oświaty

Na wstępie należy zwrócić uwagę na podstawową regułę dotyczącą kształcenia w ramach polskiego systemu oświaty osób przybywających z zagranicy. Zgodnie z art. 165 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm., dalej upo) osoby niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi szkolnemu korzystają z nauki i opieki w: 

  • publicznych szkołach podstawowych, 
  • publicznych szkołach artystycznych, 
  • publicznych placówkach, w tym placówkach artystycznych
    – na warunkach dotyczących obywateli polskich. W przypadku osób niebędących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi nauki, przepisy przewidują możliwość korzystania z nauki i opieki w publicznych szkołach ponadpodstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich do ukończenia 18. roku życia lub szkoły ponadpodstawowej. Powyższe regulacje wynikają z ustalonego w art. 70 Konstytucji RP prawa do nauki, przysługującego każdemu, a nie tylko obywatelom polskim. Oczywiście nauka to nie tylko prawo, lecz także obowiązek – o czym przesądza m.in. wspomniany art. 70 Konstytucji, wskazujący, że nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa. Konsekwencją tego zapisu dla dzieci cudzoziemskich w wieku szkolnym jest objęcie ich określonym w art. 35 upo obowiązkiem szkolnym i nauki.

Objęcie dzieci cudzoziemskich nauką w polskim systemie oświaty na warunkach obywateli polskich oznacza również, że od rodziców tych dzieci nie można żądać uiszczania żadnych dodatkowych opłat związanych z nauką (tak jak w przypadku dzieci posiadających obywatelstwo polskie), chyba że możliwość taka wprost wynika z powszechnie obowiązujących przepisów prawa (przykładowo art. 165 ust. 5 upo umożliwia określonej grupie cudzoziemców pobieranie nauki w publicznych szkołach dla dorosłych na warunkach odpłatności). Uczniom tym nie można również odmawiać do...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy