Istnieje kilka powodów, dla których nauczyciele powinni nieustannie pracować nad własnym rozwojem zawodowym, w tym szereg zapisów obowiązującego prawa. Jednym z nich jest art. 12 ust. 3 Karty Nauczyciela, stanowiący, że nauczyciele powinni uzupełniać swoją wiedzę ogólną i zawodową, korzystając z prawa pierwszeństwa do uczestnictwa we wszelkich formach doskonalenia zawodowego na najwyższym poziomie. Kwestie doskonalenia nauczycieli wynikają również w zapisów prawa dotyczących awansu zawodowego. Skupienie się na systematycznym rozwoju kompetencji zawodowych nauczycieli to ich osobista odpowiedzialność, ale też powinność dyrekcji szkoły. Obowiązki i odpowiedzialność dyrekcji szkół związane z organizacją doskonalenia nauczycieli w placówkach opisuje § 22 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego, w którym pojawiają się m.in. takie obowiązki, jak planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, oraz prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. Wzmocnieniem tego zapisu jest art. 70 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, mówiący o kompetencjach rady pedagogicznej w zakresie ustalania organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
Praktyka organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
Przywołany wcześniej zestaw obowiązków szkoły, nauczycieli i dyrekcji związanych z odpowiedzialnością w zakresie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli stanowi zbiór wymagań formalnych. W praktyce funkcjonowania szkoły najważniejsze są celowość zastosowania wymienionych zapisów oraz realne korzyści, jakie mogą z ni...
TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.