Podstawa prawna: Na podstawie art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1202) pracownikowi samorządowemu (w tym niepedagogicznemu pracownikowi zatrudnionemu w publicznej jednostce oświatowej) z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostaćprzyznany dodatek specjalny.
Regulamin wynagradzania określa warunki i sposób przyznawania dodatku (art. 39 ust. 2 pkt 2 UoPS). Zasadą jest wypłata przez czas takiego zwiększenia, ale musi to być czas określony.
Dodatek nie może natomiast zostać przyznany w przypadku stałego zwiększenia obowiązków lub dodatkowych zadań. O tym, że obowiązki nie zostały zwiększone okresowo świadczy fakt zwiększenia obowiązków około 5 lat temu. Pracownicy (referent i główny księgowy) w związku ze stałym zwiększeniem zakresu obowiązków powinni albo otrzymać podwyższone wynagrodzenie w trybie porozumienia zmieniającego, albo wobec nich powinnozostać dokonane wypowiedzenie zmieniające, gdy wynagrodzenie nie zostało zwiększone (art. 42 k.p.). Dodatek specjalny nie powinien być przyznawany na czas nieokreślony.
Czy jako szkoła możemy przyjąć do klasy pierwszej ucznia, który jest w wieku dziecka z klasy drugiej? Jest to dziecko z innego kraju, nieznające języka polskiego. Czy jako szkoła możemy podjąć taką decyzję, czy należy się udać do poradni (dziecko nie zna polskiego)? Co reguluje taką sytuację?
Podstawa prawna: Prawo cudzoziemców do edukacji w Polsce reguluje art. 94 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. z 2015 r., poz. 1202).
W trakcie roku szkolnego decyzję o przyjęciu ucznia podejmuje dyrektor, Odpowiedzi eksperta na pytania Czytelników natomiast przed rozpoczęciem roku dziecko będące cudzoziemcem bierze udział w rekrutacji.
Rodzice powinni przedłożyć dokumenty dotyczące nauki ucznia za granicą, np. świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument potwierdzający ukończenie ostatniej klasy albo brak rozpoczęcia nauki. Jeśli dziecko ukończyło którąś klasę, powinno zostać przyjęte do klasy programowo wyższej. W przypadku braku możliwości przedłożenia dokumentów potwierdzających naukę, dyrektor kwalifikuje ucznia do odpowiedniej klasy. W roku szkolnym 2015/2016 dyrektor może, ale nie musi dokonać takiej kwalifikacji po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej, którą przeprowadza z udziałem, w razie potrzeby, nauczyciela lub nauczycieli. W przypadku ucznia przybywającego z innego kraju, który nie zna języka polskiego, rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza się w języku obcym, którym posługuje się uczeń przybywający z zagranicy. W razie potrzeby należy zapewnić w rozmowie kwalifikacyjnej udział osoby władającej językiem obcym, którym posługuje się uczeń. Przepisy nie uprawniają poradni psychologiczno-pedagogicznej do określania klasy, do której powinien uczęszczać cudzoziemiec.
Dla dziecka, które nie zna języka polskiego, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Odpowiedzi udzieliła:
Joanna Lesińska