Interwencja kryzysowa. Jak przygotować szkołę na wypadek zagrożenia terrorystycznego?

Bezpieczna szkoła

Jeszcze do niedawna wydawało się, że w Polsce nie istnieje groźba zamachów terrorystycznych. Obserwując współczesną sytuację na świecie, trzeba jednak stwierdzić, że taka ewentualność wydaje się coraz bardziej prawdopodobna. Mimo że w obecnej chwili nie ma bezpośredniego zagrożenia, to jednak warto zwrócić uwagę na to, że zjawisko terroryzmu ma charakter dynamiczny i dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, aby jak najlepiej przygotować się na wypadek zaistnienia takiej kryzysowej sytuacji. 

Terroryzm − to różne umotywowane ideologicznie, planowane i zorganizowane działania pojedynczych osób lub grup skutkujące naruszeniem istniejącego porządku prawnego, podjęte w celu wymuszenia od władz państwowych i społeczeństwa określonych zachowań i świadczeń, często naruszające dobra osób postronnych; działania te realizowane są z całą bezwzględnością za pomocą różnych środków (nacisk psychiczny, przemoc fizyczna, użycie broni i materiałów wybuchowych), w warunkach specjalnie nadanego rozgłosu i celowo stworzonego w społeczeństwie lęku1.
Aby wzmocnić przygotowanie społeczeństwa oraz służb na możliwość wystąpienia zdarzeń o charakterze terrorystycznym, w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przygotowany został „Narodowy Program Antyterrorystyczny na lata 2015−2019”.
Każdy dyrektor powinien jak najlepiej zabezpieczyć swoją placówkę na wypadek zaistnienia niecodziennego zdarzenia, jakim niewątpliwie jest atak terrorystyczny. Można tego dokonać, wprowadzając odpowiednie procedury i działania. Poniżej przedstawiono wskazówki, które ułatwią wdrażanie polityki antyterrorystycznej w placówce.

1 Edukacja

Artykuł 1 pkt 10 i 16 ustawy o systemie oświaty system oświaty obliguje dyrektora do zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowania ich właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych. Dodatkowo edukacją w formie szkoleń należy objąć wszystkich członków społeczności szkolnej. 
Warto zapoznać się również z powszechnie obowiązującą klasyfikacją poziomu bezpieczeństwa antyterrorystycznego. Stopnie alarmowe obowiązujące w Polsce ogłaszane przez instytucje i organizacje; bieżący stan dostępny na //www.antyterroryzm.gov.pl/.

Klasyfikacja poziomu bezpieczeństwa antyterrorystycznego:

  • PIERWSZY – ALPHA: Uzyskano informację o możliwości wystąpienia działań terrorystycznych, których rodzaj i zakres są trudne do przewidzenia.
  • DRUGI – BRAVO: Zaistniało zwiększone i bardziej przewidywalne zagrożenie działalnością terrorystyczną, jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.
  • TRZECI – CHARLIE: Zaistniało konkretne zdarzenie potwierdzające cel potencjalnego ataku terrorystycznego lub uzyskano informacje o osobach (grupach) przygotowujących działania terrorystyczne godzące w bezpieczeństwo RP, lub też wystąpiły akty terroru godzące w bezpieczeństwo innych państw i stwarzające potencjalne zagrożenie dla Polski.
  • CZWARTY – DELTA: Wystąpiły działania terrorystyczne powodujące zagrożenie bezpieczeństwa RP lub bezpieczeństwa innych państw stwarzające zagrożenie dla Polski.

2 Planowanie

Na tym etapie dyrektor uwzględnia różnorodne możliwości,  które czasami mogą wydawać się dalekie od rzeczywistości, jednak warto zabezpieczyć się na wypadek ich wystąpienia. 


3 Powołanie zespołu kryzysowego

Polega na wyznaczeniu konkretnych osób do wykonywania określonych zadań w sytuacji zagrożenia. Wybór powinien zostać dokonany na podstawie obserwacji indywidualnych możliwości i predyspozycji pracowników, a następnie spisany w formie dokumentu. Ważne, aby wyznaczona osoba była przekonana, że będzie w stanie poradzić sobie w krytycznej sytuacji i aby wyraziła zgodę na wykonywanie powierzonych zadań. Następnie należy zapoznać wszystkich członków społeczności szkolnej z personalnym składem zespołu, a także z zakresem jego zadań (tab. 1.).
Tab. 1. Skład zespołu kryzysowego

Rola Charakterystyka, zachowania, 
cechy umiejętności
Zadania
Koordynator 
do spraw reagowania kryzysowego
Jest to osoba pełniąca bardzo ważną rolę, dlatego powinna potrafić podejmować trafne decyzje pod presją czasu i przy ograniczonych danych. 
Idealną sytuacją byłoby, gdyby osoba ta wywodziła się z grona osób zarządzających szkołą, znała rozkład pomieszczeń budynku, posiadała wiedzę na temat organizacji pracy placówki oraz elementów planu kryzysowego
Wdrażanie, kierowanie i ocena przydatności 
i ewentualne modyfikacje planu kryzysowego
Koordynator 
przebiegu interwencji kryzysowej
Jest to osoba, która powinna znać techniki interweniowania kryzysowego i radzić sobie z różnymi sytuacjami kryzysowymi, zarówno z tymi, które dotyczą pojedynczych osób, jak i tymi obejmującymi swoim zasięgiem całą społeczność, jak np. katastrofy Przeprowadzenie działań zgodnych z planem kryzysowym, koordynowanie akcji
Łącznik 
z przedstawicielami mediów
Osoba ta musi posiadać gruntowną wiedzę na temat sytuacji konfliktowych oraz metod komunikowania się w kryzysie Nawiązanie  kontaktu z dziennikarzami
Łącznik z policją i służbami 
porządkowymi, 
ratowniczymi, 
medycznymi
Atutem tej osoby powinna być bogata wiedza na temat procedur bezpieczeństwa i występowania zagrożeń w środowisku lokalnym. 
Dodatkowo osoba taka powinna znać procedury zgłaszania i zawiadamiania o przestępstwach, tryb prowadzenia postępowań. 
Nadrzędną kwestią są nienaganne kontakty z organami ścigania

Informowanie o kryzysie odpowiednich instytucji.

  • Ogólnodostępny numer alarmowy – 112
  • ABW – (0 22) 58 57 910
  • Policja – 997 
  • Pogotowie ratunkowe – 910
  • Straż pożarna – 998
  • Pogotowie gazowe – 992 

Instrukcja zawiadamiania służb ratunkowych:
Zachowaj opanowanie i spokój.
Podaj:

  • miejsce i rodzaj zdarzenia,
  • informacje dotyczące zagrożenia życia i zdrowia,
  • liczbę napastników, ich cechy charakterystyczne,
  • rodzaj broni, jaką posiadają,
  • swoje imię i nazwisko oraz numer telefonu, 
  • z którego dokonano zgłoszenia
Łącznik 
ze społecznością 
lokalną 
i rodzicami 
Najlepiej w tej roli sprawdzi się psycholog lub pedagog szkolny, ponieważ posiada odpowiednie umiejętności komunikacyjne i interpersonalne oraz wiedzę na temat form wsparcia w kryzysie Kontaktowanie się z rodzicami i przedstawicielami
 społeczności lokalnej oraz dostarczanie im
 informacji oraz wsparcia
Logistyk Osoba ta powinna posiadać umiejętności związane z planowaniem i organizacją, powinna mieć również dostęp do materiałów niezbędnych do działania w kryzysie, np. papier, długopis, telefon, woda, żywność, środki transportu Pomoc w bieżących działaniach podejmowanych w ramach akcji oraz
wsparcie ofiar − uczestników sytuacji kryzysowej
Osoby interweniujące w kryzysie Należy wybierać spośród osób mających silną motywację do udzielania pomocy innym, z odpowiednim doświadczeniem i przeszkoleniem. Istotną sprawą jest, aby osoby te miały dobry kontakt z uczniami oraz posiadały doświadczenie w zakresie interwencji kryzysowej Udzielanie wsparcia psychologicznego w zaistniałej sytuacji

4 Próbne ćwiczenia

Oczywiście, nikt nie jest w stanie przewidzieć przebiegu krytycznego zdarzenia oraz własnej reakcji na to zdarzenie, jednak dzięki częstym ćwiczeniom ewakuacyjnym można w miarę dobrze przygotować placówkę na wypadek takiego zdarzenia. Aby urzeczywistnić działania ewakuacyjne, można zaangażować w akcję służby ratownicze, działać zgodnie ze szkolnymi procedurami i wsparciem zespołu kryzysowego. 

5 Wdrożenie procedur w ramach polityki antykryzysowej

Każda nadzwyczajna sytuacja, która jest zagrożeniem dla życia lub zdrowia uczniów, wymaga określonego algorytmu działań. Warto zatem spisać procedury, a następnie w sposób szczegółowy zapoznać z nimi wszystkich członków społeczności szkolnej oraz zadbać o to, aby stworzony dokument znajdował się w kilku ogólnodostępnych miejscach w budynku szkoły (np. antyramy lub gazetka ścienna na korytarzu).

Prowadzenie polityki antyterrorystycznej w placówce nie jest niczym skomplikowanym, biorąc pod uwagę korzyści, jakie niesie przygotowanie i umiejętność reagowania w sytuacji realnego zagrożenia, dlatego warto wdrożyć odpowiednie dokumenty i działania w ramach zapewnienia bezpieczeństwa uczniom. 

Dodatkowe działania dyrektora placówki oświatowej na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej

  • Wyznaczenie sposobów wszczęcia alarmu, z uwzględnieniem braku zasilania, np. metodą słowną polegającą na przekazaniu przez wskazaną osobę ostrzeżenia/hasła znanego wszystkim członkom społeczności szkolnej (warto opracować różne sygnały na wypadek różnych okoliczności).
  •  Wskazanie bezpiecznego miejsca zbiórki.
  •  Wyznaczenie drogi ewakuacji, z uwzględnieniem zagrożenia wybuchem lub użycia broni. Najlepiej podczas wykonywania ćwiczeń w tym zakresie wprowadzić konieczność jak najszybszego oddalenia się w bezpieczne miejsce (w przypadku wybuchu) lub niezauważalnego, ukradkowego opuszczenia budynku (w przypadku niebezpieczeństwa użycia broni).
  • Wyznaczenie miejsca (schronu), gdzie − jeżeli okoliczności uniemożliwiają ewakuację − można bezpiecznie przeczekać zagrożenie. Warto zadbać o zabezpieczenie w tym pomieszczeniu dostępu do wody, leków i środków opatrunkowych oraz telefonu lub innych środków łączności z zewnętrznym światem. Należy pamiętać, że w pierwszej kolejności należy dążyć do opuszczenia budynku.
  • Sprawdzenie, czy nie istnieją przeszkody do przeprowadzenia ewakuacji w warunkach zagrożenia.
  •  Przekazanie procedur służbom ratowniczym i zabezpieczenie dostępu do niech osobom nieuprawnionym.
  • Delegowanie uprawnień – wyznaczenie osób odpowiedzialnych za działania podejmowane w ramach ewakuacji.

Bibliografia:

Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, BBN, Warszawa 2013.
Borucki M., Terroryzm – zło naszych czasów, Wydawnictwo Mada, Warszawa 2002.
Izak K., Zagrożenie terroryzmem i ekstremizmem w Europie na podstawie wybranych przykładów. Teraźniejszość, prognoza ewolucji i kierunki rozwoju, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 5/11, 2011.
Koszewska K., Taraszkiewicz M. (red.), Sytuacje kryzysowe w szkole, CODN, Warszawa 2007.
Koszewska K. (red.), Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych, WCIES, MSCDN, Warszawa 2009.
Koziej S., Koncepcja działań prewencyjnych w globalnej strategii bezpieczeństwa, „Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej” nr 3, Warszawa 2006.

Przypisy