Dopuszczalną treść dziennika zajęć wychowawczych bursy określa § 12 rozporządzenia MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170) − oprócz danych wychowanka i jego rodziców oraz danych do kontaktów z nimi, a także wpisów dotyczących zajęć i założeń wychowawczych bursy, nie upoważnia do ewidencjonowania wyników wychowanka w nauce w szkole.
Mam ucznia w klasie IV w szkole masowej podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, objęty jest nauczaniem indywidualnym − 10 godzin; są to przedmioty kluczowe, w pozostałych zajęciach bierze udział razem z klasą. Jak oceniać tego ucznia, czy w skali 1−6, jaka obowiązuje w szkole, czy stosować ocenianie opisowe?
Sposób oceniania uczniów, w tym także uczniów z niepełnosprawnościami, musi być zgodny z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania (dawniej WSO), które zapisane są w statucie szkoły. Tak stanowi ustawa o systemie oświaty oraz stosowne rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Artykuł 44i ust. 4 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw daje szkołom możliwość stosowania oceniania opisowego nie tylko na etapie edukacji wczesnoszkolnej: Począwszy od klasy 4
szkoły podstawowej, oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania, mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje.
Zatem, jeśli w statucie szkoły ujęto zasady oceniania opisowego, to można tak oceniać ucznia. Jeśli statut tego nie przewiduje, należy oceniać ucznia w skali 1−6.
Czy w ramach art. 42 KN można rozliczyć zawody sportowe? Jeżeli tak, to co z dojazdem? Czy nauczyciel − opiekun może również wliczyć czas przejazdu?
Stanowisko MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy Karta Nauczyciela – zaktualizowane w dniu 8 października 2009 r.:
5. Rodzaje zajęć, które mogą być realizowane w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela:
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, godziny do dyspozycji dyrektora, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, to zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów. Zajęcia te powinny zatem wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom uczniów poprzez udzielanie im pomocy w przezwyciężaniu trudności, rozwijaniu zdolności lub pogłębianiu zainteresowań, a także poprzez sprawowanie nad nimi opieki, zależnie od potrzeb. Wspomagając się tymi godzinami, szkoła podstawowa i gimnazjum może również wzbogacić ofertę świetlicy. Podjęcie decyzji w kwestii, jakie zajęcia będą realizowane w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, należy do kompetencji dyrektora szkoły. Godzin tych nie można jednakże przeznaczyć na zajęcia obowiązkowe, opiekę nad uczniami podczas ich dowozu do szkoły, doraźne zastępstwa oraz nauczanie indywidualne.
Podstawa prawna:
§ 2 ust. 5a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
(Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
Czy w szkole podstawowej (kl. od 0 do VI) w związku ze zmianami prawa oświatowego gmina ma obowiązek utworzenia oddziału kl. I (będzie to mała grupa licząca 5–6 uczniów)? Czy może podjąć decyzję o dowożeniu tej grupy dzieci do innej szkoły na terenie gminy?
Gmina decyduje o sieci publicznych szkół i odpowiada za ich finansowanie, a w związku z tym ze względu na niski nabór może nie tworzyć niektórych klas w poszczególnych szkołach, co wiąże się z obowiązkiem finansowania dowozu uczniów do innej szkoły podstawowej (art. 5 ust. 7, art. 17 ust. 1–3 u.s.o.).
Nauczyciel na zajęcia dodatkowe – przygotowujące do sprawdzianu i egzaminu – opracował program zajęć, a nie przedstawił planu. Czy bez opinii nauczyciela, metodyka, braku wpisu w zestaw szkolnych programów nauczania nauczyciel może sobie samodzielnie realizować taki program? Jakie są podstawy prawne?
Nauczyciel powinien przedstawić dyrektorowi program nauczania do danych zajęć edukacyjnych także, gdy dotyczy to zajęć dodatkowych lub ewentualnie realizuje treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie programowej. Dyrektor najpierw zasięga opinii Rady Pedagogicznej, a następnie dopuszcza program do użytku i program wchodzi do szkolnego zestawu programów nauczania (art. 22a ust. 1, ust. 4, ust. 6 u.s.o.). Przepisy nie wymagają natomiast opinii nauczyciela–metodyka. Dyrektor powinien czuwać nad tym, aby nauczyciele przedstawiali programy nauczania (art. 39 ust. 3 u.s.o.).
Nauczyciel podjął studia zaoczne, są one ujęte w planie doskonalenia. Zajęcia trwają trzy dni i przez wszystkie dni nauczyciel dojeżdża na uczelnię. Uważam, że mogę mu finansować koszty dojazdu w piątek i powrotu w niedzielę oraz dofinansowanie do kosztów opłat za semestr. Nie kierowałam nauczyciela tylko wyraziłam zgodę i ujęłam jego dokształcanie w planie. Nauczyciel chce zwrotu wszystkich kosztów dojazdu i delegacji. Jak regulują to przepisy.
Nie ma obowiązku dofinansowania w całości kosztów doskonalenia zawodowego nauczyciela na studiach zaocznych uwzględnionych w planie dofinansowania form doskonalenia zawodowego. Środki na dofinansowanie mogą pokrywać część lub całość opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe, a także koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego (§ 2 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia MENiS z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli
pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków,
Dz. U. 2002 r. Nr 46, poz. 430). Tylko jeśli dyrektor dysponuje środkami na studia nauczyciela, na które go nie skierował, może, ale nie musi w części dofinansować koszt dojazdów (np. tylko w niektóre dni) oraz koszty wyżywienia (tzw. delegacja).
Jakie są zasady powierzenia dyrektorowi szkoły na kolejne 5 lat bez konkursu, poza opinią Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców? Na czym polega porozumienie z Organem Nadzoru Pedagogicznego?
Po upływie kadencji dyrektora zespołu szkół publicznych prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego organ prowadzący może powierzyć tej samej osobie bez konkursu stanowisko dyrektora na okres 1–5 lat po uprzednim zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, a także w uzgodnieniu z kuratorem oświaty. W praktyce jeśli kurator oświaty nie wyrazi zgody na powierzenie stanowiska bez konkursu dotychczasowemu dyrektorowi, organ prowadzący nie może w tym zakresie działać samodzielnie i będzie musiał ogłosić konkurs na wolne stanowisko (art. 36a ust. 2, 13 i 14 u.s.o.).
Odpowiedzi udzieliła:
Joanna Lesińska
Radca prawny