Najpierw kwestie prawne
Zgodnie z art. 6 Karty Nauczyciela nauczyciel zobowiązany jest: rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły, wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, a także dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. By nauczyciel mógł skupić się na wymienionych zadaniach, zgodnie z art. 29 Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę obowiązany jest zapewnić podstawowe warunki do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Samemu nauczycielowi zaś przysługuje wyposażenie jego stanowiska pracy umożliwiające realizację dydaktyczno-wychowawczego programu nauczania. Warto pamiętać, że zapisy Karty Nauczyciela pod pojęciem „szkoła” rozumieją także przedszkola, a więc ogół zadań związanych z organizacją pracy nauczycieli dotyczy obu tych placówek w równym stopniu.
POLECAMY
Przepisy mówią też o zobowiązaniach nauczycieli w zakresie bezpośredniej pracy z wychowankami. Zostały one zapisane w aktach prawnych dotyczących podstaw programowych[1]. Znajdujemy tam szereg sugestii oraz rozwiązań, które pokazują nie tylko, co trzeba robić, ale również sugerują, w jaki sposób. Pierwszy z wymienionych obszarów opisany jest w części poświęconej charakterystyce poszczególnych obszarów kształcenia czy konkretnych przedmiotów. Drugi zawarty jest przede wszystkim w części zatytułowanej „Zalecane warunki i sposób realizacji”.
Wyposażenie i pomoce dydaktyczne
Myśląc o atrakcyjności zajęć prowadzonych w szkole, nie można pominąć kwestii architektury przestrzeni placówek oświatowych, wyposażenia sal czy dostępu do pomocy dydaktycznych. W...