W jaki sposób dyrektor szkoły może wzmocnić atrakcyjność zajęć nauczycieli?

W praktyce

Przepisy prawa oświatowego nakładają na szkołę szereg zobowiązań związanych z organizacją oraz prowadzeniem zajęć. Żadne z nich nie mówi o tym, że oferta edukacyjna realizowana w szkole musi być w jakiś sposób atrakcyjna, czy choćby interesująca.

Najpierw kwestie prawne

Zgodnie z art. 6 Karty Nauczyciela nauczyciel zobowiązany jest: rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły, wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, a także dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. By nauczyciel mógł skupić się na wymienionych zadaniach, zgodnie z art. 29 Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę obowiązany jest zapewnić podstawowe warunki do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Samemu nauczycielowi zaś przysługuje wyposażenie jego stanowiska pracy umożliwiające realizację dydaktyczno-wychowawczego programu nauczania. Warto pamiętać, że zapisy Karty Nauczyciela pod pojęciem „szkoła” rozumieją także przedszkola, a więc ogół zadań związanych z organizacją pracy nauczycieli dotyczy obu tych placówek w równym stopniu. 

POLECAMY

Przepisy mówią też o zobowiązaniach nauczycieli w zakresie bezpośredniej pracy z wychowankami. Zostały one zapisane w aktach prawnych dotyczących podstaw programowych[1]. Znajdujemy tam szereg sugestii oraz rozwiązań, które pokazują nie tylko, co trzeba robić, ale również sugerują, w jaki sposób. Pierwszy z wymienionych obszarów opisany jest w części poświęconej charakterystyce poszczególnych obszarów kształcenia czy konkretnych przedmiotów. Drugi zawarty jest przede wszystkim w części zatytułowanej „Zalecane warunki i sposób realizacji”. 

Wyposażenie i pomoce dydaktyczne

Myśląc o atrakcyjności zajęć prowadzonych w szkole, nie można pominąć kwestii architektury przestrzeni placówek oświatowych, wyposażenia sal czy dostępu do pomocy dydaktycznych. W...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy