Zgodnie z art. 133 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, dalej zwanej p.w.p.o., nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej stają się odpowiednio nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej. Dyrektor szkoły podstawowej w terminie do dnia 15 maja 2017 r. powinien poinformować nauczycieli i pracowników niepedagogicznych na piśmie, że z dniem 1 września 2017 r. stali się nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej.
Zgodnie z art. 219 ust. 1 p.w.p.o., z dniem 1 września 2019 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni odpowiednio w dotychczasowych trzyletnich liceach ogólnokształcących lub dotychczasowych czteroletnich technikach stają się odpowiednio nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi odpowiednio w czteroletnim liceum ogólnokształcącym lub pięcioletnim technikum.
Na dyrektorze odpowiednio dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego albo dotychczasowego czteroletniego technikum spoczywa obowiązek poinformowania w terminie do dnia 15 maja 2019 r. na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o powyższej zmianie.
Zgodnie z art. 231 ust. 1 p.w.p.o., z dniem 1 września 2017 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnionymi w dotychczasowej zasadniczej szkole zawodowej stają się nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi w branżowej szkole I stopnia. Zgodnie z art. 121 ust. 1 i 2 p.w.p.o., w roku szkolnym 2017/2018 nauczyciela gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, którego dalsze zatrudnienie nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszanie kształcenia w gimnazjum:
- przenosi się w stan nieczynny z dniem 1 września 2018 r., lub
- rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeśli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny, lub
- ogranicza się zatrudnienie w trybie określonym w art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela.
Na dyrektorze gimnazjum ciąży obowiązek poinformowania nauczyciela w terminie do dnia 15 maja 2018 r. o powyższych zmianach. Nauczyciel w terminie 7 dni od dnia uzyskania powyższej informacji może złożyć oświadczenie o odmowie przejścia w stan nieczynny albo − w przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć − może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia. Ograniczenie zatrudnienia nauczyciela gimnazjum może nastąpić do ½ obowiązkowego wymiaru zajęć lub niższego, uzasadnionego względami organizacyjnymi gimnazjum. Wynagrodzenie ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru ograniczonego zatrudnienia.
Do dnia 31 sierpnia 2019 r. ograniczenie zatrudnienia nauczycielowi gimnazjum do wymiaru niższego niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć nie powoduje przerwania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela przed dniem ograniczenia zatrudnienia.
Jeżeli nauczyciel w terminie 7 dni od dnia uzyskania informacji o przeniesieniu w stan nieczynny nie złoży informacji o odmowie przejścia w stan nieczynny, wówczas dyrektor gimnazjum przenosi go w stan nieczynny. Z upływem sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym stosunek pracy wygasa.
W trakcie przebywania w stanie nieczynnym nauczyciel zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz prawo do innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54 ustawy Karta Nauczyciela, do czasu wygaśnięcia stosunku pracy.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem, stosunek ten rozwiązuje się z końcem roku szkolnego, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.
Przepis art. 121 ust. 9 p.w.p.o., przewiduje, że nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z opisanych powyżej powodów, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Z kolei nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, z którym rozwiązano stosunek pracy, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Nauczycielom tym przysługuje odprawa
w wysokości:
- jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata,
- dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat,
- trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad osiem lat.
W roku szkolnym 2018/2019 z nauczycielami gimnazjów prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zatrudnionymi na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, których dalsze zatrudnienie nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek pracy.
Nauczycielowi gimnazjum zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym z wyżej wymienionej przyczyny rozwiązano stosunek pracy, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, a nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę przysługuje odprawa w wysokości:
- jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż dwa lata,
- dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od dwóch do ośmiu lat,
- trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad osiem lat.
Jeśli chodzi o zmiany dotyczące przepisów Karty Nauczyciela, dotyczą one między innymi zakresu stosowania art. 18 KN, który reguluje kwestie związane z przenoszeniem nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do innej szkoły lub na inne stanowisko. Zgodnie z nowelizacją art. 18 KN,
będzie można zastosować także do nauczycieli, których stosunek pracy został nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jednocześnie
Zgodnie z art. 229 p.w.p.o., w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do nauczycieli gimnazjów nie stosuje się art. 20 ustawy Karta Nauczyciela.
wyłączony został warunek określający konieczność zapewnienia przeniesionemu nauczycielowi mieszkania służbowego oraz miejsca pracy dla małżonka będącego nauczycielem.
W okresie przejściowym, czyli do 31 sierpnia 2019 r., zwiesza się stosowanie art. 19 KN, zgodnie z którym w przypadku konieczności zapewnienia w szkole obsady na stanowisku nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami odpowiadającymi potrzebom programowym szkoły organ prowadzący szkołę może przenieść nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do tej szkoły – bez zgody nauczyciela, jednak na okres nie dłuższy niż 3 lata, z prawem powrotu na uprzednio zajmowane stanowisko. Zawieszenie stosowania w okresie przejściowym art. 19 KN uniemożliwia przenoszenie nauczycieli mianowanych bez ich zgody, pozostawiając decyzję o ewentualnym przeniesieniu samemu nauczycielowi.
Zgodnie z art. 116 pkt 3 p.w.p.o., nauczyciele mogą uzupełniać etat w innej szkole w przypadku zatrudnienia w dotychczasowym miejscu pracy w wymiarze równym lub mniejszym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć.
Zgodnie z art. 118 p.w.p.o., w okresie przejściowym (od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 sierpnia 2019 r.) podjęcie dodatkowego zatrudnienia przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć w innym przedszkolu, innej szkole lub ich zespole wymaga uzyskania pisemnej zgody dyrektora przedszkola, szkoły lub zespołu, w których zatrudniony jest ten nauczyciel. Podjęcie po dniu wejścia w życie ustawy dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora przedszkola, szkoły lub zespołu stanowić będzie podstawę rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem.
Analogicznie, kontynuowanie zatrudnienia w innym przedszkolu, innej szkole lub zespole wymaga zgody dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć. Jeśli takiej zgody nauczyciel nie otrzyma, będzie to stanowiło podstawę rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem.
W okresie wdrażania poszczególnych etapów reformy dyrektorzy zobowiązani są do informowania kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli. Informacje te kurator oświaty udostępnia na stronie podmiotowej kuratorium oświaty. Informacje te dyrektorzy szkół i placówek zobowiązani są przekazywać do dnia 31 sierpnia 2023 r.
Dodatkowo, w okresie do dnia 31 sierpnia 2019 r. pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli w szkołach i placówkach przysługuje nauczycielom przebywającym w stanie nieczynnym.
Zgodnie z art. 229 Przepisów wprowadzających w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do nauczycieli gimnazjów nie stosuje się art. 20 ustawy Karta Nauczyciela.
Zgodnie z art. 75 ustawy Karta Nauczyciela, urlopu dla poratowania zdrowia udziela się po spełnieniu przez nauczyciela następujących warunków:
- zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony,
- staż pracy w szkole wynoszący co najmniej 7 lat,
- od poprzedniego urlopu dla poratowania zdrowia upłynął co najmniej rok,
- nauczyciel nie wykorzystał jeszcze łącznie trzech lat urlopu zdrowotnego,
- nauczyciel nie nabył prawa do emerytury,
- nauczyciel otrzymał orzeczenie lekarskie o potrzebie udzielenia urlopu zdrowotnego.
Jednak uprawnienie nauczycieli do skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia także zostało czasowo ograniczone. Zgodnie z art. 231 p.w.p.o., w roku szkolnym 2018/2019 urlopu dla poratowania zdrowia nauczycielowi gimnazjum udziela się na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r. Z kolei, zgodnie
z art. 88 Karty Nauczyciela, nauczyciele mający trzydziestoletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze, zaś nauczyciele szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich − dwudziestopięcioletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze w szkolnictwie specjalnym, mogą − po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy − przejść na emeryturę.
Nauczyciele spełniający warunki określone wyżej, mogą przejść na emeryturę również w wypadku rozwiązania stosunku pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe rozszerza katalog przypadków, kiedy nauczyciel może skorzystać z emerytury z Karty Nauczyciela. Nowelizacja zakłada bowiem, że z uprawnienia tego mogą skorzystać także nauczyciele, których stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł także na podstawie art. 227 ust. 1, 6, 7 i 10 oraz art. 228 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe.