Podstawę niniejszego opracowania stanowią dwa akty prawne:
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r., poz. 610);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018−2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (Dz. U. z 2017 r., poz. 586).
Przepisy weszły w życie w następnym dniu po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
POLECAMY
Nabór do szkół podstawowych i policealnych
Pierwsze z ww. rozporządzeń będzie miało zastosowanie w rekrutacji na rok szkolny 2017/2018 do szkół podstawowych oraz policealnych.
Najważniejsze zagadnienia związane z najbliższym naborem:
- Punktacja obowiązująca w rekrutacji do oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej ogólnodostępnej – uwzględnia się tylko świadectwo promocyjne do VII klasy z wyróżnieniem, przyznając za nie 7 punktów (§ 12 w zw. z § 5).
- Skład i działanie komisji rekrutacyjnej – powtórzono dotychczasowe rozwiązanie o powołaniu co najmniej trzech nauczycieli danej szkoły do komisji, z uzupełnieniem przez przedstawicieli organu prowadzącego, gdy ze względu na stan kadrowy nie jest możliwe powołanie komisji w takim składzie. Nowe regulacje dotyczą komisji prowadzącej nabór do pierwszej tworzonej szkoły danego typu – wówczas organ prowadzący wyznacza swoich co najmniej trzech przedstawicieli. W przypadku szkoły samorządowej przedstawicieli do komisji wyznacza odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Tak jak dotychczas, w skład komisji rekrutacyjnej nie mogą wchodzić: dyrektor szkoły, w której działa komisja rekrutacyjna, oraz osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danej szkoły. Dyrektor ma upoważnienie do dokonywania zmian w składzie komisji rekrutacyjnej, w tym zmiany osoby wyznaczonej na przewodniczącego komisji (§ 9). Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie w szkole policealnej, sporządzenie listy kandydatów, którzy przystąpili do sprawdzianu, oraz sporządzenie informacji o wynikach sprawdzianu uzyskanych przez poszczególnych kandydatów. Bez zmian pozostały obowiązki i prawa przewodniczącego komisji w zakresie: umożliwienia członkom komisji zapoznania się z wnioskami o przyjęcie do szkoły i załączonymi do nich dokumentami, ustalania dni i godzin posiedzeń komisji, zwoływania i prowadzenia tych posiedzeń − również poza ustalonymi dniami i godzinami posiedzeń komisji. Prace komisji rekrutacyjnej są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład komisji, co oznacza, że nieobecność jednej z nich nie hamuje toku rekrutacji. Nadal osoby wchodzące w skład komisji rekrutacyjnej są obowiązane do nieujawniania informacji o przebiegu posiedzenia komisji i podjętych rozstrzygnięciach, które mogą naruszać dobra osobiste kandydata lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły. Obowiązkowe protokoły postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego zawierają w szczególności: datę posiedzenia komisji rekrutacyjnej, imiona i nazwiska przewodniczącego oraz członków komisji obecnych na posiedzeniu, a także informacje o podjętych czynnościach lub rozstrzygnięciach. Protokół podpisuje przewodniczący i członkowie komisji rekrutacyjnej. Zwiększeniu ulega liczba wymaganych załączników do ww. protokołów, co w razie sporów ma w bardziej czytelny sposób przedstawiać szczegółowy przebieg rekrutacji. Stanowią je m.in.: lista kandydatów, którzy przystąpili do sprawdzianu uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie; lista zweryfikowanych wniosków o przyjęcie do szkoły oraz informacja o podjętych czynnościach zmierzających do ustalenia prawdziwości oświadczeń rodziców lub pełnoletnich kandydatów o spełnianiu kryteriów rekrutacyjnych, które nie są wykazywane dokumentami; informacja o uzyskanych przez poszczególnych kandydatów wynikach sprawdzianu oraz o liczbie punktów przyznanych poszczególnym kandydatom za poszczególne kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym lub postępowaniu uzupełniającym; informacja o liczbie punktów przyznanych poszczególnym kandydatom po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego; lista kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych; lista kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych (§ 10).
Rekrutacja dotycząca absolwentów gimnazjum
Dla kandydatów na uczniów trzyletnich liceów, czteroletnich techników i branżowych szkół I stopnia w naborze na kolejne 3 lata szkolne, którzy ukończyli dotychczasowe gimnazjum, będą obowiązywały odrębne regulacje z drugiego rozporządzenia, które głównie dotyczą następujących kwestii:
1. Punktacja kryteriów rekrutacyjnych do:
- trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia − obowiązujących na I etapie rekrutacji,
- szkoły ponadgimnazjalnej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego i oddziału międzynarodowego w szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej − uwzględnianych na I etapie rekrutacji,
- szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej − obowiązujących na II etapie rekrutacji, takich jak:
a) wyniki egzaminu gimnazjalnego − wynik przedstawiony w procentach z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie, matematyki, przedmiotów przyrodniczych, języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym mnoży się przez 0,2, czyli maksymalnie kandydat może otrzymać 100 punktów (§ 3); nie przelicza się wyniku z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym;
b) wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z języka polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły – za oceny wyrażone w stopniu celującym przyznaje się po 18 punktów, bardzo dobrym – po 17 punktów, dobrym – po 14 punktów, dostatecznym – po 8 punktów, dopuszczającym – po 2 punkty (§ 4);
c) świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem – za takie świadectwo przyznaje się 7 punktów (§ 5);
d) szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum – szczegółową punktację za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim − od 1 do 10 punktów − przedstawia §6 rozporządzenia i jednocześnie określa, że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów;
e) osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu − przyznaje się 3 punkty (§ 7).
Za oceny na świadectwie i osiągnięcia kandydat może uzyskać łącznie maksymalnie 100 punktów.
2. Punktacja ocen wymienionych na świadectwie ukończenia gimnazjum w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego lub danego zakresu, danej części albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego − za ocenę celującą przyznaje się po 20 punktów, bardzo dobrą – po 18 punktów, dobrą − po 13 punktów, dostateczną – po 8 punktów, dopuszczającą – po 2 punkty. W przypadku ocen z historii i wiedzy o społeczeństwie zsumowaną liczbę punktów z tych zajęć dzieli się przez 2, a z biologii, chemii, fizyki i geografii zsumowaną liczbę punktów z tych zajęć dzieli się przez 4, natomiast nie dzieli się wyniku ocen z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Maksymalnie za świadectwo można uzyskać 100 punktów. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do danego zakresu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego lub danej części egzaminu gimnazjalnego w taki sam sposób przelicza się na punkty oceny wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum z zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany dany zakres odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego lub dana część egzaminu gimnazjalnego, których dotyczy zwolnienie. Analogiczne przeliczenie dotyczy osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym (§ 8).
3. Skład i działania komisji rekrutacyjnej – analogicznie jak w naborze prowadzonym wg pierwszego omówionego rozporządzenia (§§ 9–10), z tym że komisja wykonuje i dokumentuje w załącznikach do protokołów swoich posiedzeń czynności dotyczące przeprowadzenia sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, prób sprawności fizycznej oraz sprawdzianu kompetencji językowych, a także kandydatów, którzy do nich przystąpili i osiągniętych przez nich wyników.
4. Przekazywanie informacji o szkołach ponadgimnazjalnych umożliwiających realizację obowiązku nauki niepełnoletnim uczniom – kurator oświaty nadal będzie przekazywał gminom i dyrektorom gimnazjów informacje o szkołach ponadgimnazjalnych na terenie województwa (z wyjątkiem szkół policealnych i szkół dla dorosłych), w których tacy uczniowie będą mogli kontynuować naukę, oraz zorganizuje punkty informacyjne o wolnych miejscach w tych szkołach, co umożliwi uczniom, którzy nie dostaną się do żadnej z wybranych szkół, udział w postępowaniu uzupełniającym do innej szkoły (§ 11).
Dyrektorzy powinni zwrócić uwagę na treść opublikowanych rozporządzeń, właściwych do naboru do ich szkół, a także zapewnić ich znajomość wśród członków komisji rekrutacyjnej, ponieważ będą je musieli stosować w najbliższej rekrutacji (art. 162 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe − Dz. U. z 2017 r., poz. 59 i art. 367 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe − Dz. U. z 2017 r., poz. 60).
Dyrektorzy powinni zwrócić uwagę na treść opublikowanych rozporządzeń, właściwych do naboru do ich szkół, a także zapewnić ich znajomość wśród członków komisji rekrutacyjnej, ponieważ będą je musieli stosować w najbliższej rekrutacji (art. 162 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe − Dz. U. z 2017 r., poz. 59 i art. 367 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe − Dz. U. z 2017 r., poz. 60).