Szkoły zobligowane są do podejmowania działań umożliwiających realizację nałożonych przez MEN wymagań, a dyrektor – do prowadzenia nadzoru pedagogicznego w przedmiotowym zakresie. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658) nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły powinien być prowadzony w formach:
POLECAMY
- ewaluacji wewnętrznej, której wyniki wykorzystuje się do doskonalenia jakości pracy szkoły,
- kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
- wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
- monitorowania pracy szkoły.
Fundamentalnym dokumentem w procesie edukacji jest podstawa programowa. Konieczność monitorowania realizacji podstawy programowej wynika z obowiązku nadzoru pedagogicznego dyrektora oraz z odpowiedzialności zawodowej nauczyciela za rozwój ucznia. Zatem muszą oni realizować określone zadania (tab. 1).
Proces monitorowania realizacji podstawy programowej powinien mieć charakter ciągły, a informacje uzyskane w procesie monitorowania mogą posłużyć dyrektorowi do zaplanowania nadzoru pedagogicznego.
Artykuł 55 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, iż nadzór pedagogiczny polega na inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. Zgodnie z § 22 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U.
z 2017 r., poz. 1658): „dyrektor obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki”.
Na co więc powinien zwrócić uwagę, prowadząc nadzór nad realizacją edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej w swojej szkole?
- W zakresie edukacji matematycznej:
- kształtowanie u uczniów umiejętności tworzenia własnej strategii rozwiązania zadań, poprzez proponowanie zadań, w których problem jest zdefiniowany w nietypowy sposób,
- stosowanie na lekcjach zadań związanych z wymaganiami ogólnymi,
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków i tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej,
- staranne wykonywanie przekształceń i obliczeń,
- weryfikowanie poprawności otrzymanego wyniku, a w przypadku wyników sprzecznych z treścią zadania – wskazywanie tych niezgodności,
- umiejętność weryfikacji, czy wybrany szablon postępowania jest przydatny w sytuacji opisanej w zadaniu. - W zakresie edukacji przyrodniczej:
- stosowanie obserwacji w terenie podczas ćwiczeń i wycieczek dydaktycznych,
- częstotliwość prowadzenia zajęć poza salą lekcyjną oraz zajęć wykorzystujących doświadczenie czy obserwację,
- wykorzystywanie przez nauczyciela zasobów regionu na zajęciach,
- możliwość samodzielnego planowania przez uczniów doświadczeń,
- umiejętność wnioskowania na podstawie analizy danych,
- umiejętność rozwiązywania przez uczniów problemów złożonych i nietypowych, które wymagają wykorzystania i skojarzenia kilku różnych elementów lub wiedzy z kilku działów tematycznych,
- stosowanie zadań, doświadczeń i pomiarów mających przełożenie na praktyczne działanie i przydatność życiową, które uczniowie powinni wykonywać na zajęciach zgodnie z opisanymi w podstawie programowej zalecanymi warunkami i sposobem realizacji,
- opracowanie i realizację własnych wątków przez nauczycieli, w oparciu o rozpoznane zainteresowania uczniów,
- stosowane metody oraz aktywność badawczą uczniów podczas zajęć, zwłaszcza stosowanie metody projektów,
- wykorzystanie narzędzi informatycznych podczas zajęć. - W zakresie edukacji informatycznej:
- wykorzystanie na zajęciach tablicy interaktywnej, rzutnika multimedialnego, komputera z dostępem do internetu,
- stosowanie programów komputerowych wspomagających edukację matematyczną i przyrodniczą,
- wykorzystywanie przez nauczycieli w procesie dydaktycznym nowych mediów, np.: blogi, Wikipedia, prezentacje Prezi, YouTube, Glogster,
- wykorzystanie platform e-learningowych i stosowanie ich w procesie dydaktycznym,
- stosowanie przez nauczyciela kryteriów adekwatnych do tych stosowanych na egzaminach zewnętrznych,
- eliminowanie błędnych nawyków uczniów, takich jak: pobieżne czytanie poleceń, podawanie wyników z inną dokładnością niż żądana w zadaniu, niestaranne lub brak opisów na wykresach itp.,
- stosowanie tej samej formy odpowiedzi jak w zadaniach egzaminacyjnych,
- ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z algorytmiką i programowaniem,
- stosowanie poprawnego języka informatycznego, a nie żargonu informatycznego stosowanego w szkole,
- stosowanie oprogramowania, z którego uczeń musi korzystać na egzaminie.
Wykorzystanie TIK przez nauczycieli uzależnione jest od wyposażenia sal lekcyjnych/pracowni w stałe rzutniki multimedialne i ekrany, w tablice multimedialne oraz/lub komputery z dostępem do Internetu. Wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne jest zadaniem dyrektora i organu prowadzącego szkołę. Wiele jednak zależy od umiejętności nauczycieli w zakresie ich wykorzystania. Skutecznie będzie nauczał ten nauczyciel, który zna technologie i potrafi się nimi posłużyć, tak aby uczyć lepiej i ciekawiej.
Dyrektor powinien zachęcać nauczycieli do częstszego wykorzystywania technologii informacyjnych poprzez organizowanie szkoleń demonstrujących i organizowanie otwartych lekcji koleżeńskich pokazujących dobre praktyki w zakresie możliwości wykorzystania TIK w nauczaniu różnych przedmiotów. W szkole powinny być ponadto prowadzone badania skuteczności metod nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnych.
Obserwując współpracę nauczycieli oraz ich pracę w zespołach, dyrektor powinien zwrócić uwagę na to, czy:
- wymieniają się doświadczeniami,
- próbują stosować w swojej klasie takie metody i środki dydaktyczne, które umożliwiły innym nauczycielom osiągnięcie postawionych celów i doprowadziły do pożądanych zmian w sposobie myślenia i działania uczniów,
- wspólnie omawiają trudności związane z realizacją określonych treści i sposoby ich przezwyciężenia
Ponadto dyrektor powinien poddawać kontroli realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zakres i sposób indywidualizacji zajęć oraz monitorować adekwatność udzielanej pomocy, co ma szczególne znaczenie w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, a w planach doskonalenia zawodowego opracowywanych w szkole powinien uwzględnić propozycje szkoleń i warsztatów podnoszących kompetencje nauczycieli w zakresie pracy z uczniami ze SPE.
Dyrektor powinien zachęcać nauczycieli do tworzenia własnych programów nauczania. Zatwierdzając do realizacji przedstawione przez nauczycieli programy nauczania (zarówno własne, jak i te proponowane przez wydawnictwa), powinien zwracać uwagę na dostosowanie ich do rozpoznanych potrzeb i możliwości uczniów. Kluczowe znaczenie ma tu znajomość przez nauczycieli podstawy programowej oraz różnic między podstawą programową, programem nauczania i podręcznikiem. Bardzo ważne jest też informowanie uczniów o celach lekcji i jasne określanie oczekiwań. Istotne znaczenie ma również przebieg komunikacji na linii nauczyciel – uczeń (czy nie jest jednokierunkowa) i to, czy uczeń uzyskuje konstruktywną informację zwrotną pozwalającą mu planować własny rozwój.
Rolą dyrektora jest wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań. Dyrektor powinien przygotować starannie przemyślany plan doskonalenia nauczycieli, system weryfikacji ich umiejętności (zwłaszcza metodycznych), system propagowania dobrych rozwiązań metodycznych.
Działania te powinny być poprzedzone diagnozą potrzeb szkoły i nauczycieli. Dyrektor może podejmować działania umożliwiające lub usprawniające współpracę nauczycieli z instytucjami naukowymi i innymi podmiotami, które umożliwiają nauczycielom realizowanie wybranych tematów wynikających z podstawy programowej w warunkach umożliwiających wykorzystanie specjalistycznego sprzętu niedostępnego w szkołach. Należałoby też włączać szkołę do projektów uwzględniających wykorzystanie technologii informacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów, a także przygotowywać w szkole interdyscyplinarne projekty edukacyjne.
Reasumując, dyrektor szkoły w procesie projektowania i realizacji nadzoru pedagogicznego w zakresie podstawy programowej z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatycznych powinien planować swoje zadania nadzorcze w perspektywie etapu edukacyjnego, z uwzględnieniem wszelkich form i sposobów sprawowania nadzoru.
Bibliografia
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658).
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r., poz. 1611).
- Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2017. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2017, CKE, Warszawa 2017.
- Sprawozdanie z egzaminu maturalnego2017. Matematyka, CKE Warszawa 2017.
- Sprawozdanie z egzaminu maturalnego 2017. Biologia, CKE Warszawa 2017.
- Sprawozdanie z egzaminu maturalnego 2017. Fizyka, CKE Warszawa 2017.
- Sprawozdanie z egzaminu maturalnego 2017. Chemia, CKE Warszawa 2017.
- Sprawozdanie z egzaminu maturalnego 2017. Informatyka, CKE Warszawa 2017.Lipska M., Monitorowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w praktyce szkolnej, ORE, Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Tab. 1. Zadania nauczyciela i dyrektora w zakresie realizacjo podstawy programowej
Zadania nauczyciela | Zadania dyrektora |
---|---|
Analiza podstawy programowej | Opracowanie szkolnego planu nauczania |
Wybór programu nauczania | Dopuszczenie do użytku szkolnych programów nauczania |
Opracowanie planu dydaktycznego/rozkładu materiału |
Kontrola planu dydaktycznego/rozkładu materiału |
Realizacja procesu dydaktycznego zgodnie z podstawą programową |
Nadzór nad przebiegiem procesu dydaktycznego |
Sprawdzanie osiągnięć uczniów | Nadzór nad poprawnością sprawdzania osiągnięć uczniów |
Schemat 1. Przykład – planowanie nadzoru (opracowanie własne)
Wyniki monitorowania podstawy programowej | ||
Szkolenie rady pedagogicznej nt. oferty programowej szkoły opartej na podstawie programowej lub wynikach monitorowania podstawy programowej | ||
Wyznaczenie zadań i terminów realizacji (wdrażanie zmian) | ||
Ewaluacja wewnętrzna szkolnego zestawu programów nauczania | Kontrola realizacji godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej | |
Obserwacja: • znajomości podstawy programowej przez nauczycieli, • stopnia wykorzystania podstawy programowej poprzedniego etapu edukacyjnego w diagnozie wstępnej i planowaniu pracy, • kształcenia wybranych umiejętności w nauczaniu przedmiotowym, • realizacji zalecanych warunków i sposobów wynikających z podstawy programowej, • wpływu stosowanych rozwiązań metodycznych na kształcenie wybranych umiejętności określonych w podstawie programowej. |
Wyodrębnienie obszarów do wspomagania nauczycieli | |
Ewaluacja wewnętrzna szkolnego zestawu programów nauczania | ||
Wsparcie nauczycieli w wybranych obszarach | Kontrola zgodności z prawem realizacji podstawy programowej | Wyodrębnienie obszarów wsparcia lub do pogłębionej analizy |