Jak wdrażać Zintegrowaną Strategię Umiejętności w szkole?

W kadrze dyrektora

Świat się zmienia. Na kształt rynku pracy oraz na sposób i miejsce wykonywania zadań zawodowych wpływają w coraz większym stopniu postęp technologiczny, cyfryzacja, globalizacja, zmiana środowiska, czy starzejące się społeczeństwo. Zmianie ulega zapotrzebowanie na określone umiejętności. Z tego względu jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 uczyniono wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności.

Zintegrowana Strategia Umiejętności

Bazując na wynikach badań przeprowadzonych przez IBE w kwestii wykluczenia społecznego ze względu na postęp gospodarczy, technologiczny, cyfryzację, globalizację oraz starzejące się społeczeństwo, a także uwzględniając rekomendacje raportu Strategia Umiejętności OECD: Polska oraz założenia Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności – opracowano dokument pod nazwą Zintegrowana Strategia Umiejętności. Co więcej, stał się on jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, a jego wdrażanie obejmuje rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych, w następujących obszarach:

  • umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych,
  • rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry zarządzające,
  • rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry
  • uczące,
  • rozwijanie umiejętności poza edukacją formalną,
  • rozwijanie i wykorzystanie umiejętności w miejscu pracy,
  • doradztwo zawodowe,
  • współpraca pracodawców z edukacją formalną i pozaformalną,
  • planowanie uczenia się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.

Zarówno w Europie, jak i w Polsce uznano, że wymienione umiejętności należą do kluczowych czynników wpływających na poziom życia społeczno-gospodarczego w XXI wieku. Co ważniejsze – niewdrażanie ich, tak w obszarze edukacji, jak i później w gospodarce, spowoduje przyrost liczby osób, którym grozić będzie wykluczenie społeczne, a spowolniony postęp technologiczny zahamuje wzrost gospodarczy. W efekc...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy