Dział: Zarządzanie placówką szkolną

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Jak wzmocnić zaufanie do wychowawców, pedagogów oraz nauczycieli specjalistów wśród dzieci i młodzieży?

Musimy zaufać ludziom, bo są nam niezbędni. 
Wszystkie nasze istotne potrzeby zaspokajać 
możemy tylko dzięki innym, dzięki temu, 
że jacyś ludzie upieką nam chleb, inni wydrukują gazetę, 
zrobią nam kolację, gdy wracamy po pracy do domu, 
w pracy współpracują z nami, a jeśli odmówią, 
to doświadczymy tego boleśnie1. 
Piotr Sztompka

Zaufanie jest wartością, której doświadczamy w odniesieniu do samych siebie, innych ludzi oraz otaczającego świata. Pozwala na tworzenie wartościowych więzi, dobrą komunikację, efektywne współdziałanie. Mamy potrzebę bycia godnymi zaufania, ale też ufania innym. Brak zaufania, nieufność, ostrożność mogą negatywnie wpłynąć między innymi na poczucie dobrostanu psychicznego. Zaufanie buduje się długo, a traci bardzo szybko. Umacnianie zaufania to złożony proces, bez którego trudno o profesjonalne relacje w szkole.

Czytaj więcej

Awans zawodowy nauczycieli – wyzwania i perspektywy

W dzisiejszych czasach awans zawodowy jest nieodłączną częścią kariery każdego pracownika. Uproszczona definicja awansu określa go jako zmianę warunków zatrudnienia na korzystniejsze i podniesienie pozycji pracownika w strukturze organizacji. Awansowi może towarzyszyć podwyżka, zwiększenie możliwości zarobkowania, uzyskanie wyższych kwalifikacji lub zmiana zakresu zadań i odpowiedzialności.

Czytaj więcej

Program wychowawczo-profilaktyczny w szkole. Klucz do zdrowego i bezpiecznego rozwoju uczniów oraz narzędzie do jawnego działania szkoły dla dobra całej społeczności szkolnej

Program wychowawczo-profilaktyczny w szkole jest narzędziem wspierającym zdrowy rozwój dzieci i młodzieży. Jego głównym celem jest zapobieganie negatywnym zjawiskom społecznym, wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów oraz promowanie wartości i postaw sprzyjających harmonijnemu współżyciu w społeczności szkolnej i poza nią.

Czytaj więcej

Wypalenie zawodowe nauczycieli – cicha epidemia

Wypalenie zawodowe to zjawisko, które występuje w wielu zawodach, a szczególnie wyraźnie widać je w środowisku nauczycieli. Praca pod ogromną presją, konieczność odgrywania wielu ról, zadania często wykraczające poza standardowe godziny pracy, aby sprostać rosnącym wymogom i oczekiwaniom – to wszystko obciąża nauczycieli psychicznie i fizycznie. W konsekwencji może to prowadzić do wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i obniżonej skuteczności zawodowej – głównych wskaźników wypalenia zawodowego.

Czytaj więcej

Ochrona sygnalistów w szkole – w jaki sposób realizować zadania określone w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

18 października 2021 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano datowany na 14 października 2021 roku projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Ten właśnie akt stanowić ma implementację wymogów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 na grunt krajowego ustawodawstwa. Z racji tego, że projekt nie zyskał waloru ustawy, pojawia się pytanie o to, w jaki sposób należy wdrażać w placówkach procedury wymagane przez dyrektywę.

Czytaj więcej

Audyt dostępności architektonicznej budynku placówki oświatowej – jak zgodnie z przepisami prawa wdrażać rozwiązania techniczne, aby pomyślnie przejść certyfikację

Niemal w każdej placówce oświatowej uczą się dzieci i młodzież z niepełnosprawnością ruchową. Aby zapewnić im właściwe warunki do przebywania w budynku i do nauki, należy spełnić szereg warunków, które następnie, w wyniku audytu, doprowadzą nas do uzyskania certyfikatu dostępności. W jaki sposób zarządzać placówką, odpowiadając na potrzeby osób z niepełnosprawnością?

Czytaj więcej

Przegląd techniczny i sanitarny budynku – praktyczna checklista

Artykuł 62 prawa budowlanego określa wymaganie poddawania obiektów budowlanych kontroli przez właściciela lub zarządcę. W przypadku nieruchomości szkół samorządowych obowiązek ten spoczywa zatem na dyrektorze wyłącznie wtedy, gdy budynek szkoły został jej oddany w trwały zarząd. Należy pamiętać o przeprowadzeniu kontroli raz w roku. Powinna ona obejmować m.in. elementy budynku narażone na szkodliwy wpływ czynników atmosferycznych.

Czytaj więcej

Jak postępować w czasie kontroli związanej ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego?

Kontrola związana ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego jest od września 2021 r. podstawową formą tegoż nadzoru. W jaki sposób dyrektorzy powinni zachować się podczas wizytacji związanej z pełnieniem czynności kontrolnych w szkole i na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć ewentualnych błędów?

Czytaj więcej

Zarządzanie partycypacyjne w placówkach oświatowych

Szkoła, jak żadna inna organizacja, szczególnie potrzebuje współpracy. Myślenie o tym, że można uczyć skutecznie, ograniczając się do potrzeb pracy w ramach swojego przedmiotu, jest błędem. Podobnie błędne jest myślenie, że szkołą można zarządzać jednoosobowo. Tu również potrzebne są zespół i współpraca. Optymalny jest model kierowania nazywany zarządzaniem partycypacyjnym.

Czytaj więcej

Funkcjonowanie szkół w czasie pandemii

Bieżący rok szkolny rozpoczął się w bardzo trudnych okolicznościach. Dyrektorzy musieli przygotować się do sprawnej realizacji zadań statutowych szkoły, a także do starcia z jesienną falą pandemii, której nadejścia można się było spodziewać. Czy to się udało? Czas na pierwsze podsumowanie.

Czytaj więcej

Asertywność w komunikacji dyrektora z…

Większość z nas ma na swoim koncie doświadczenie pokazujące nam granice naszej uległości wobec innych. O tym, że ulegliśmy mówi nam najczęściej to, że długo o tym myślimy.

Czytaj więcej

Obserwacja zajęć przez dyrektora

Zdaniem nauczycieli sytuacja ta nie należy do przyjemnych. Poza tym, że nie lubią być oceniani, to wizyta dyrektora wzbudza w nich sporo wątpliwości, którymi dzielą się między sobą w sieci lub proszą o wyjaśnienie ekspertów z portali pedagogicznych.

Czytaj więcej