Niemal w każdej placówce oświatowej uczą się dzieci i młodzież z niepełnosprawnością ruchową. Aby zapewnić im właściwe warunki do przebywania w budynku i do nauki, należy spełnić szereg warunków, które następnie, w wyniku audytu, doprowadzą nas do uzyskania certyfikatu dostępności. W jaki sposób zarządzać placówką, odpowiadając na potrzeby osób z niepełnosprawnością?
Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wykonanie obowiązków wynikających z tego aktu należy do jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wśród jednostek tworzących sektor finansów publicznych wymienia się m.in. jednostki budżetowe, a więc formę organizacyjno-prawną, w której – na podstawie art. 4 innego aktu, czyli ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – działają samorządowe szkoły, przedszkola i placówki. Wprost zatem wyłącznie szkoły prowadzone przez samorząd obowiązane są do realizowania wymagań określonych w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Odnosząc się do regulacji zawartej w art. 3 tej ustawy, można zauważyć, że określone w niej obowiązki należą również do:
POLECAMY
- innych niż jednostki budżetowe państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
- innych osób prawnych utworzonych w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli jednostki budżetowe lub państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
- finansują je w ponad 50%,
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji,
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym,
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.
Ogólnie można zatem powied...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem