Współczesne modele zarządzania w coraz szerszym zakresie podkreślają rolę zespołów pracowniczych w każdym z czterech aspektów sprawstwa kierowniczego: planowaniu, realizacji, motywacji oraz kontroli.
Kluczem wydaje się planowanie – to tu rozgrywa się dyskurs na temat celów oraz harmonogramu działań, ale też idei, wartości oraz zakładanych korzyści. Brak uczestnictwa osób zatrudnionych w planowaniu pozbawia ich w gruncie rzeczy wpływu, ale też możliwości utożsamiania się z założonymi rozwiązaniami. W placówkach oświatowych to zjawisko praktycznie niemożliwe, a nawet prawnie niedopuszczalne. Dzieje się tak na skutek praktyki zarządzania szkołami i placówkami – w każdej z nich rolę uchwałodawczą odgrywają nauczyciele skupieni w radach pedagogicznych. Zgodnie bowiem z art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce,
- ustalanie organizacji doskonalenia za...