Zarządzanie partycypacyjne w placówkach oświatowych

Zarządzanie placówką szkolną

Szkoła, jak żadna inna organizacja, szczególnie potrzebuje współpracy. Myślenie o tym, że można uczyć skutecznie, ograniczając się do potrzeb pracy w ramach swojego przedmiotu, jest błędem. Podobnie błędne jest myślenie, że szkołą można zarządzać jednoosobowo. Tu również potrzebne są zespół i współpraca. Optymalny jest model kierowania nazywany zarządzaniem partycypacyjnym.

Współczesne modele zarządzania w coraz szerszym zakresie podkreślają rolę zespołów pracowniczych w każdym z czterech aspektów sprawstwa kierowniczego: planowaniu, realizacji, motywacji oraz kontroli. 
Kluczem wydaje się planowanie – to tu rozgrywa się dyskurs na temat celów oraz harmonogramu działań, ale też idei, wartości oraz zakładanych korzyści. Brak uczestnictwa osób zatrudnionych w planowaniu pozbawia ich w gruncie rzeczy wpływu, ale też możliwości utożsamiania się z założonymi rozwiązaniami. W placówkach oświatowych to zjawisko praktycznie niemożliwe, a nawet prawnie niedopuszczalne. Dzieje się tak na skutek praktyki zarządzania szkołami i placówkami – w każdej z nich rolę uchwałodawczą odgrywają nauczyciele skupieni w radach pedagogicznych. Zgodnie bowiem z art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą: 

  • zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki,
  • podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  • podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce,
  • ustalanie organizacji doskonalenia za...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy