Zmiany niezbędne w statucie w roku szkolnym 2023/2024 w związku ze zmianami prawnymi

Pod paragrafem

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zawiera regulację dotyczącą wymaganej treści zarówno statutu szkoły, z uwzględnieniem jej typu i poziomu edukacji, jak i statutu przedszkola. W rozważaniach w kwestii najnowszych zmian w prawie oświatowym, już obowiązujących lub mających obowiązywać w roku szkolnym 2023/2024, należy zatem w pierwszej kolejności odwołać się do tego, co w statucie powinno się znaleźć.

Czym jest statut szkoły?

By nie przytaczać dosłownie rozbudowanej regulacji art. 98 u.p.o., przypomnijmy tylko, że statut szkoły ma zawierać w szczególności: 

POLECAMY

  • cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania; 
  • organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły; 
  • organizację pracy szkoły; 
  • zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 
  • szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów; 
  • prawa i obowiązki uczniów; 
  • rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody; 
  • rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
     

W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także: 

  • organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 
  • organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki; 
  • organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
     

Jak widać, ustawodawca starał się nader szczegółowo uregulować treść statutu szkoły. Pomimo to jednak, ze względu na specyfikę działalności placówek oświatowych, gdyż funkcjonują one nie tylko w danym obszarze edukacji (szkoły ogólnokształcące, szkoły zawodowe) bądź jej poziomie (szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe), ale także działają we właściwych tym podmiotom konkretnych okolicznościach (określona mała gmina wiejska czy miasto wojewódzkie), nie da się stworzyć jednolitego wzorca statutu placówki oświatowej. Ma to z kolei wpływ na podmiotowe istotne elementy treści statutów poszczególnych placówek systemu oświaty.
Na marginesie wypada zauważyć, że orzecznictwo sądowe w tej mierze jest stanowczo zbyt ubogie. Wykładnia sądowa dotyczy przykładowo postanowienia statutu szkoły o możliwości utworzenia i likwi...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy