Dołącz do czytelników
Brak wyników

W kadrze dyrektora

13 maja 2018

NR 78 (Grudzień 2017)

Integracja grona pedagogicznego wyzwaniem dla dyrektora szkoły

0 2434

Specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi twierdzą, że integracja pracowników jest kluczem do sukcesu placówki. Obecnie nawet najbardziej sceptyczny i oporny dyrektor zmuszony jest do podejmowania takich działań, które sprawią, że jego kadra nauczycielska będzie zespołem, którego członkowie umieją ze sobą współdziałać, wspierają się i mobilizują, potrafią dzielić się wiedzą i doświadczeniem i po prostu lubią ze sobą przebywać. Takie jest wyzwanie współczesnej oświaty, ponieważ to nauczyciele stanowią jej szkielet.

Czy zastanawialiście się Państwo, z jakim rodzajem grona pedagogicznego przyszło wam dzisiaj pracować? To błahe z pozoru pytanie ma swoje uzasadnienie. Reforma systemu oświaty oraz niż demograficzny – główne przyczyny redukcji nauczycielskich etatów i migracji zawodowej pedagogów – sprawiają, że można mówić o trzech rodzajach zespołów nauczycielskich:

POLECAMY

Zespół nowo powstały, w którym jego członkowie w ogóle lub mało jeszcze się znają, potrzebują więc wzajemnego poznania i wypracowania sposobu komunikacji. Wprawdzie są grupą nauczycieli, ale daleko im jeszcze do bycia zespołem, w którym istnieje kultura współpracy.

Zespół po przejściach – to taki, którego członkowie mają za sobą stresujące przeżycia związane z zaistniałą zmianą, często zespół zredukowany (sporo nauczycieli odeszło, jak choćby w gimnazjach) lub zrekonstruowany (kilku nauczycieli doszło, np. w ośmioklasowych szkołach podstawowych). W tym przypadku niezbędne jest odbudowanie zaufania w zespole, poczucia jedności i zdefiniowania na nowo podziału ról.

Zespół rutynowy, którego członkowie od dawna pracują razem, znają się dobrze, ale w ich pracy coraz częściej zaczyna brakować świeżego spojrzenia lub działania, czyli kreatywności i innowacyjności. Taki zespół potrzebuje zupełnie nowych sposobów komunikowania się i współpracy, a przede wszystkim odkrycia w sobie potencjału do zmiany.

Poza tym grona pedagogiczne bywają też wewnętrznie podzielone – ten nauczyciel trzyma z tym, a ta nauczycielka nie lubi tamtej. Tworzenie podgrup z jednej strony może świadczyć o istnieniu więzi, realizacji potrzeby przynależności, wyrażaniu sympatii względem siebie i chęci współpracy, z drugiej natomiast może p...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy