Finalna odsłona reformy edukacji - kluczowe zmiany okiem prawnika

Pod paragrafem

Z uwagi na rozmiar ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z dnia 11 stycznia 2017 r., poz. 60), w komentarzu zwracam uwagę na najważniejsze aspekty zmian dotyczących szkół publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Kluczowe zmiany w strukturze placówek będą wprowadzane stopniowo − od września bieżącego roku aż do końca roku szkolnego 2020/2021.

POLECAMY

  • W roku szkolnym 2017/2018:
    – 1.09.2017 r. uczniowie klas I–VI dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej staną się uczniami odpowiednich klas ośmioletniej szkoły podstawowej; uczniowie klasy VI dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej podlegają promocji do klasy VII szkoły podstawowej;
    – rozpoczyna się proces wygaszania gimnazjów;
    – nie będzie prowadzony nabór do klasy I gimnazjum;
    – sześcioletnia szkoła podstawowa stanie się ośmioletnią szkołą podstawową;
    – do 30.11.2017 r. organ stanowiący JST będzie zobowiązany stwierdzić w drodze uchwały przekształcenie sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę podstawową;
    – 1.09.2017 r. uczniowie, nauczyciele i pracownicy dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej staną się uczniami, nauczycielami i pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej;
    – dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Prawa oświatowego, nie dłużej jednak niż do 30.11.2017 r.;
    – dotychczasowe statuty zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie Prawa oświatowego, nie dłużej jednak niż do 30.11.2017 r.
  • W roku szkolnym 2018/2019:
    – ostatni rocznik klas III ukończy gimnazjum.
  • W roku szkolnym 2019/2020:
    – przestaną funkcjonować gimnazja; do 30.11.2019 r. organ stanowiący JST w drodze uchwały stwierdza zakończenie działalności gimnazjum;
    – naukę w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia;
    – zgodnie z projektowanym zapisem art. 325 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, dalej zwanej p.w.p.o., statuty dotychczasowych liceów ogólnokształcących i techników zachowają moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie nowego Prawa oświatowego, nie dłużej jednak  niż do 30.11.2019 r.;
    – 1.09.2019 r. dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące staje się czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
    – do 30.11.2019 r. organ stanowiący JST prowadzącej dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące stwierdza jego przekształcenie w czteroletnie liceum ogólnokształcące;
    – 1.09.2019 r. tworzy się pięcioletnie technikum; 1.09.2019 r. dotychczasowe czteroletnie technikum stanie się pięcioletnim technikum;
    – do 30.11.2019 r. organ stanowiący JST prowadzącej dotychczasowe technikum stwierdza jego przekształcenie w pięcioletnie technikum.

    Dotychczasowe statuty gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.

     

  • W roku szkolnym 2020/2021:
    – wprowadzenie szkoły branżowej II stopnia,
    – rozpocznie się proces rekrutacji do szkoły branżowej II stopnia,
    – 1.09.2020 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego,
    – nie przeprowadza się rekrutacji do klasy I dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego,
    – 1.09.2020 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego czteroletniego technikum.

Zgodnie z art. 325 p.w.p.o., dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Prawa oświatowego, nie dłużej jednak niż do 30.11.2017 r. 

Z kolei statuty liceów ogólnokształcących i techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Prawa oświatowego, nie dłużej jednak niż do 30.11.2019 r. 

Natomiast statuty zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie Prawa oświatowego, nie dłużej jednak niż do 30.11.2017 r. 

Dotychczasowe statuty gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.

Ustawa (p.w.p.o.) obliguje także organ prowadzący do opracowania uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego. W uchwale określa się w szczególności:

  • plan sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez gminę oraz granice obwodów tych szkół (z wyjątkiem szkół specjalnych), mających siedzibę na obszarze gminy, na okres od 1.09.2017 r. do 31.08.2019 r., z uwzględnieniem:
    – przekształconych sześcioletnich szkół podstawowych,
    – szkół podstawowych powstałych w wyniku przekształcenia lub włączenia gimnazjów prowadzonych przez JST, a także osoby prawne niebędące JST lub osoby fizyczne, którym ustalono obwód;
  •  warunki przekształcenia dotychczasowych gimnazjów albo ich włączenia do ośmioletnich szkół podstawowych prowadzonych przez JST, a także osoby prawne niebędące JST lub osoby fizyczne, którym ustalono obwód, w tym:
    – dzień rozpoczęcia działalności przez ośmioletnią szkołę podstawową,
    – wskazanie roku szkolnego, w którym rozpocznie się kształcenie w klasie I ośmioletniej szkoły podstawowej;
  • plan sieci publicznych gimnazjów i klas dotychczasowych publicznych gimnazjów funkcjonujących w szkołach, w które zostały przekształcone lub do których zostały włączone, oraz granice obwodów tych gimnazjów i klas gimnazjów (z wyjątkiem specjalnych), mających siedzibę na obszarze gminy, na okres od 1.09.2017 r. do 31.08.2019 r., z uwzględnieniem:
    – gimnazjów, które zakończą działalność,
    – klas gimnazjów funkcjonujących w szkołach przekształconych lub do których zostały włączone;
  • projekt planu sieci publicznych ośmioletnich szkół podstawowych oraz granice obwodów tych szkół (z wyjątkiem specjalnych), mających siedzibę na obszarze gminy, od 1.09.2019 r.

Zgodnie z art. 131 ustawy, organ stanowiący JST prowadzącej dotychczasowe gimnazjum może postanowić o jego przekształceniu w ośmioletnią szkołę podstawową bądź o włączeniu do ośmioletniej szkoły podstawowej. 


Uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego samorząd dostarcza kuratorowi oświaty oraz związkom zawodowym w celu zaopiniowania. Zarówno kurator, jak i związki zawodowe mają na to 21 dni. Po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty i opinii związków zawodowych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów na okres od 1.09.2017 r. do 31.08.2019 r.

Przepisy ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe zakładają, że:

  • 1.09.2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy gimnazjum,
  • na rok szkolny 2017/2018 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I gimnazjum,
  • w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do gimnazjum stosuje się przepisy ustawy o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie przepisów wprowadzających oraz przepisy wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 131 ustawy, organ stanowiący JST prowadzącej dotychczasowe gimnazjum może postanowić o jego przekształceniu w ośmioletnią szkołę podstawową bądź o włączeniu do ośmioletniej szkoły podstawowej. Rozpoczęcie działalności przez szkołę utworzoną w wyniku przekształcenia lub włączenia gimnazjum może nastąpić 1.09.2017 r., 1.09.2018 r. albo 1.09.2019 r.

Zarówno w przypadku przekształcenia gimnazjum, jak i włączenia go do ośmioletniej szkoły podstawowej, nie ma konieczności uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w przedmiocie przekształcenia (włączenia), a także zawiadamiania rodziców uczniów.
Warto także podkreślić, że jednostki samorządu terytorialnego, dla których prowadzenie gimnazjów jest zadaniem własnym, mogą postanowić o przekształceniu gimnazjum w liceum ogólnokształcące, technikum bądź branżową szkołę I stopnia albo też włączeniu go do liceum, technikum bądź branżowej szkoły I stopnia.

W tym celu niezbędne jest porozumienie z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie szkoły danego typu jest zadaniem własnym. 

Z kolei, jeśli prowadzenie gimnazjum nie jest dla jednostki samorządu terytorialnego zadaniem własnym, może ona przekształcić to gimnazjum w liceum, technikum bądź szkołę branżową I stopnia albo też włączyć je do liceum bądź technikum lub branżowej szkoły I stopnia po zmianie porozumienia zawartego przed dniem wejścia w życie przepisów wprowadzających, na podstawie art. 5 ust. 5b ustawy o systemie oświaty, w zakresie prowadzenia klas dotychczasowego gimnazjum z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie tego gimnazjum jest zadaniem własnym.

Zgodnie z art. 215 ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych, w związku z nowym ustrojem szkolnym wprowadzonym Prawem oświatowym. Uchwała ta podlega zaopiniowaniu przez kuratora oświaty i związki zawodowe. Po uzyskaniu opinii związków zawodowych oraz pozytywnej opinii kuratora oświaty, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do 31.03.2017 r. podejmie uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych na okres od 1.09.2017 r. do 31.08.2019 r.
 

Przypisy