Działania dyrektora wspierające nauczycieli w czasie kryzysu

W kadrze dyrektora

Wiele nieprzewidywalnych sytuacji, które wymagają podjęcia nagłych decyzji, brak pewności jutra i ciągłe wyczekiwanie tego, co będzie dalej, powodują Uczucie dyskomfortu. Mózg pracuje optymalnie wtedy, gdy czuje się bezpiecznie, natomiast każda sytuacja, która nie daje mu poczucia bezpieczeństwa, kosztuje nas wiele energii, ponieważ mózg koncentruje się na walce z zagrożeniem i opanowywaniem emocji. Tracimy wówczas zapał do pracy, czujemy się zmęczeni, a nawet wyczerpani.

Jak budować przestrzeń, w której nauczyciele będą czuli się bezpiecznie?

By człowiek mógł efektywnie realizować swoje działania, potrzebuje przestrzeni, w której może swobodnie oddychać, bez obaw i lęków. Choć nie mamy bezpośredniego wpływu na to, co dzieje się w naszej strefie zainteresowań i troski, czyli w życiu społecznym i politycznym, możemy tak kształtować nasz obszar wpływu – w domu i w pracy, aby dać sobie i ludziom, którzy tę przestrzeń z nami współdzielą, poczucie, że są akceptowani, ich zdanie jest ważne, a potrzeby zaspokojone.

Jakie kroki może podjąć dyrektor, żeby stworzyć swoim nauczycielom bezpieczną przestrzeń?

  • Przyznać się do kryzysu i traktować go jako okazję do intensywniejszego zaangażowania. W stworzeniu wizji działania i skupieniu się na jej realizacji może przeszkadzać zdanie innych ludzi, dlatego dyrektor nie powinien ulegać komunikowanym przez nich wątpliwościom, ale powinien się zastanowić, czego zabrakło w jego dotychczasowych działaniach, co może zmienić, by ruszyć naprzód. Niewątpliwie niepowodzenie jest wpisane w rozwój, a zatem zaakceptowanie porażki jest punktem wyjścia do dalszego rozwoju (Kiev 2016, s. 151–166).
  • Stosować metodę małych kroków – w czasie kryzysu podejmowanie radykalnych decyzji i rzucanie się na głęboką wodę potęguje odczuwanie strachu, a tym samym nie pozwala racjonalnie i logicznie myśleć. Działania prowadzone małymi krokami dają ponadto większe poczucie kontroli nad sytuacją, co pozwala racjonalnie zarządzać własną energią. Dyrektor, który nie robi rewolucji, ale wprowadza zmiany krok po kroku, daje nauczycielom poczucie bezpieczeństwa i wrażenie, że wszystko jest do zrealizowania, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia oporu.
  • Doceniać nawet najmniejsze dokonania zarówno swoje, jak i nauczycieli, a unikać łapania na błędach, kształtując tym samym postawę rozwojową, która skutkuje chęcią podejmowania wyzwań oraz gotowością do zmiany. „Głaski” działają na układ dopaminergiczny, a zatem doceniając, wzmacniamy układ nagrody w mózgu...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy