Zarządzanie szkolnym zespołem rozproszonym

Temat numeru

W ciągu ostatnich dziesięcioleci świat zmieniał się naprawdę szybko, jednak nikt nie przypuszczał, że zmiany te nabiorą aż takiego tempa. Globalny kryzys zdrowotny spowodował, że niemal z dnia na dzień musieliśmy zmienić dotychczasowe nawyki, strategie, zdobywając jednocześnie nowe umiejętności i szukając rozwiązań, które pozwolą na w miarę ,,normalne” funkcjonowanie placówki. Jak sprawnie zarządzać szkołą, by w dobie pandemii nadal jawiła się uczniom jako sprawnie funkcjonujące i jednocześnie przyjazne miejsce?

Szkoła, która uchodziła za bezpieczne i przyjazne środowisko pracy i nauki, obecnie zaczęła funkcjonować w świecie VUCA (skrót ten pochodzi od słów: volatility – co oznacza zmienność, uncertainty – czyli niepewność, complexity – złożoność i ambiguity – niejednoznaczność. Termin ten pierwotnie określał  specyfikę sytuacji podczas wojny. Bardzo szybko zaadaptowano go na grunt biznesu, szczególnie w dziedzinie rozwoju, szkoleń, jak również sposobu zarządzania organizacjami i gałęziami społecznymi).
Analizując literaturę przedmiotu, można zauważyć, że szkolne zespoły nauczycieli działające zdalnie kwalifikują się do następujących grup:

POLECAMY

  • Zespoły całkowicie rozproszone – członkowie współpracują ze sobą, aby osiągnąć wspólny cel, jednak większość działań wykonują w fizycznym oddaleniu, bez nawiązywania bezpośrednich kontaktów ze sobą. 
  • Zespoły hybrydowe – ostatnio wielu nauczycieli decyduje się na pracę zdalną w przestrzeni szkolnej, współdzieląc ją z innymi współpracownikami, lub też wybiera wykonywanie obowiązków zawodowych z domu (wariant łączony). Cechą charakterystyczną dla tych zespołów są ciągłe zmiany lokalizacji, z jakiej wykonuje się pracę, brak stałości. 

Jak zatem zarządzać placówką w obliczu epidemii

Dotychczasowe strategie związane z zarządzaniem wydawały się prostsze, ponieważ były znane i oparte na doświadczeniu oraz na bezpośredniej komunikacji. Dodatkowym ułatwieniem był fakt, że zespół pracowników przebywał w jednym miejscu, co z kolei pozwalało na stałe monitorowanie efektów pracy zatrudnionych. Obecnie szkoła swoją działalność przeniosła do wirtualnej przestrzeni, co w znacznym stopniu skomplikowało kwestie związane z zarządzaniem i narzuciło konieczność natychmiastowej zmiany strategii, która powinna być dostosowana do pracy z zespołami rozproszonymi. 
Po pierwsze – korzystanie z modelu „Trzy O” skupiającym się na następujących obszarach: ostateczne rezultaty, osoba przywódcy, osoby wykonujące pracę. W ramach tego modelu podejmuj poniższe działania.

Koncentruj się na rezultatach
To zadanie może wydawać się trudne, gdyż brak materialnej „siedziby” zespołu powoduje, że wielu dyrektorów odczuwa dyskomfort, chaos i utratę kontroli nad pracownikami. Warto wiedzieć, że w skupieniu się na rezultatach pomocne jest odpowiednie zaplanowanie pracy. Izolacja powoduje, że każdy nauczyciel pozornie tworzy jednoosobowy zespół, jeśli zatem nie uzyska jasnych komunikatów na temat zadań, jakie ma do wykonania, to może odczuwać dezorganizację. Chcąc temu przeciwdziałać, znajdź różne sposoby czy narzędzia i za ich pośrednictwem przypominaj o celach i monitoruj bieżące efekty.

Koncentruj się na osobach wykonujących pracę
To niezwykle ważne, ponieważ szkoła jest instytucją, gdzie samodzielne dział...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy