Zmiany, zmiany, zmiany, czyli trzy nowelizacje Karty Nauczyciela z 2025 r. (cz. 1)

Temat numeru

Od początku bieżącego roku kalendarzowego sukcesywnie są wprowadzane zmiany przepisów prawnych dotyczących zarówno zasad funkcjonowania systemu oświaty jako całości, jak również zasad funkcjonowania w tym systemie faktycznych realizatorów wszelkich zadań i działań oświatowo­‑wychowawczych, czyli samych nauczycieli. Nauczyciele jako praktycznie jedyna grupa zawodowa – z uwagi na jej wyjątkową specyfikę, a zwłaszcza z uwagi na bardzo stresogenne warunki pracy oraz różne wymiary etatu i specyfikę organizacji pracy – są w sposób szczególny uwrażliwieni na zmiany w ich pragmatyce zawodowej. A tymczasem dosłownie w ostatnich dniach wakacji zaserwowano nam aż trzy nowelizacje Karty Nauczyciela. Regulacje zawarte w tych nowelizacjach mają istotny wpływ na funkcjonowanie nauczycieli, w większości rozwiązań już od 1 września. Tylko niektóre z nich wejdą w życie w terminach późniejszych. Dlatego należy bardzo uważnie przeanalizować zmieniające się właśnie regulacje „kadrowo­‑zawodowe” dotyczące nauczycieli. 

Pierwsza nowelizacja, zawarta w ustawie z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw1, w swoich założeniach ma na celu podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela przez zapewnienie nauczycielom korzystniejszych (niż obowiązujące obecnie) rozwiązań zawartych w pragmatyce zawodowej nauczycieli, w szczególności w zakresie wynagradzania, czasu pracy i ochrony stosunku pracy. Ponadto zaistniała potrzeba doprecyzowania niektórych już istniejących przepisów pragmatyki zawodowej nauczycieli w celu wyeliminowania przypadków ich niewłaściwego stosowania. Aby nie pogubić się w gąszczu wprowadzanych zmian prawnych, postaramy się je przeanalizować, grupując merytorycznie (a nie technicznie), oczywiście wskazując jednocześnie, gdzie zostały umiejscowione przedmiotową nowelizacją. Chodzi o następujące zmiany:

POLECAMY

Skrócony został okresu zatrudnienia nauczyciela początkującego, posiadającego wymagane kwalifikacje, na podstawie umowy o pracę na czas określony z dwóch lat szkolnych do jednego roku szkolnego. Równocześnie wprowadzono zmiany dostosowujące w zakresie oceny pracy i awansu zawodowego do zmian w za-
kresie zatrudniania tej grupy nauczycieli – zmiany w zakresie art. 6a ust. 1da i 1db, art. 9fa ust. 1 i 12 oraz art. 10 ust. 2–3a Karty Nauczyciela.

Zdecydowano, że od teraz stosunek pracy z nauczycielem początkującym, który posiada wymagane kwalifikacje, będzie nawiązywany na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny, a w przypadku nawiązania stosunku pracy w trakcie roku szkolnego – na okres do końca roku szkolnego, w trakcie którego nawiązano stosunek pracy. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych potrzebami szkoły, z nauczycielem początkującym, który legitymuje się wymaganym poziomem wykształcenia i nie posiada przygotowania pedagogicznego, może być nawiązany stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny, a w przypadku nawiązania stosunku pracy w trakcie roku szkolnego – na okres do końca roku szkolnego, w trakcie którego nawiązano stosunek pracy, o ile zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie pierwszego roku pracy w szkole. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem tym może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. W przypadku gdy jednak nauczyciel nie uzyska przygotowania pedagogicznego w ciągu drugiego roku pracy w szkole, z nauczycielem tym nie zawiera się już umowy o pracę na kolejny rok szkolny. Zmiana ta ma na celu zachęcenie młodych absolwentów studiów do podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela, umożliwiając wcześniejszą niż obecnie stabilizację zatrudnienia. Zdecydowano również, że stosunek pracy z nauczycielem, który:

  1. Nie posiada stopnia awansu zawodowego oraz
  2. Posiada wymagane kwalifikacje oraz
  3. Posiada co najmniej 11 miesięcy pracy w szkole.
  4. Posiada co najmniej dobrą ocenę pracy – będzie natomiast nawiązywany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

 

Nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony będzie następowało od kolejnego roku szkolnego...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy