Szkoła w liczbach – o ilu uczniach mówimy?
Z roku na rok mogliśmy obserwować wzrost liczby uczniów i uczennic cudzoziemskich w polskich szkołach. ”Liczba uczniów cudzoziemców objętych kształceniem w polskim systemie oświaty wzrosła w ostatnim dziesięcioleciu z 9610 osób w 2009 r. do 51 363 osób w 2019 r. Najliczniejszą grupę w szkołach dla dzieci i młodzieży stanowili uczniowie z Ukrainy – 30 777 osób” – podaje Najwyższa Izba Kontroli.
POLECAMY
Eskalacja działań wojennych w Ukrainie w ekspresowym tempie zmieniła tę sytuację. W skali Polski uczniowie uchodźczy z Ukrainy stanowią 4 proc. wszystkich uczniów. Ponad 88 proc. z nich, czyli więcej niż 123 tysiące osób, uczy się w szkole podstawowej. Gdyby jednak wszystkie ukraińskie dzieci zarejestrowane w Polsce (dane na lipiec 2022) uczęszczały do polskich szkół, stanowiłyby 10 proc. wszystkich uczniów (dane pochodzą z Otwarte Dane, dane.gov.pl oraz Głównego Urzędu Statystycznego).
Jak mają się te liczby do gotowości polskiej szkoły? Czy jesteśmy w stanie wesprzeć osoby, które dołączają do szkoły w Polsce bez języka, z zupełnie innego systemu edukacyjnego? Na pewno doświadczenie wejścia do nowej klasy ułatwiłby czas przeznaczony na odpowiednie przygotowanie. Jednak zaledwie 27 proc. uczniów uczy się w oddziałach przygotowawczych, a pozostałe 73 proc. zostało rzuconych na głęboką wodę (tak jak ich rówieśnicy i nauczyciele) i uczy się w „zwykłych” klasach. W prawie 51 tysiącach zwykłych klas uczy się przynajmniej jeden uczeń lub uczennica uchodźczy/-a.