Z kolegą z Ukrainy w jednej ławce – jak tworzyć wielonarodowe szkoły?

W praktyce

Gdy w szkole pojawiają się osoby cudzoziemskie, uchodźcze – zmienia się całe środowisko. Zadaniem grona pedagogicznego jest odpowiedzieć na potrzeby nowych uczniów i uczennic, pomóc im zaadaptować się do nowego środowiska i stworzyć bezpieczne i komfortowe warunki, aby mogli się uczyć i rozwijać. Szczególnej opieki i wsparcia potrzebuje jednak także uczeń polski, który także znalazł się w nowej sytuacji, którego dotychczasowy świat się zmienia i który musi stawić czoła nowym wyzwaniom w tym zmieniającym się świecie. Przybliżamy sytuację polskiej szkoły w kontekście przyjmowania dzieci uchodźczych i podpowiadamy, jak możemy wszyscy tworzyć nowe, wielokulturowe szkoły, które stawiają dobro ucznia – niezależnie od narodowości – na pierwszym miejscu.

Szkoła w liczbach – o ilu uczniach mówimy?

Z roku na rok mogliśmy obserwować wzrost liczby uczniów i uczennic cudzoziemskich w polskich szkołach. ”Liczba uczniów cudzoziemców objętych kształceniem w polskim systemie oświaty wzrosła w ostatnim dziesięcioleciu z 9610 osób w 2009 r. do 51 363 osób w 2019 r. Najliczniejszą grupę w szkołach dla dzieci i młodzieży stanowili uczniowie z Ukrainy – 30 777 osób” – podaje Najwyższa Izba Kontroli. 

POLECAMY

Eskalacja działań wojennych w Ukrainie w ekspresowym tempie zmieniła tę sytuację. W skali Polski uczniowie uchodźczy z Ukrainy stanowią 4 proc. wszystkich uczniów. Ponad 88 proc. z nich, czyli więcej niż 123 tysiące osób, uczy się w szkole podstawowej. Gdyby jednak wszystkie ukraińskie dzieci zarejestrowane w Polsce (dane na lipiec 2022) uczęszczały do polskich szkół, stanowiłyby 10 proc. wszystkich uczniów (dane pochodzą z Otwarte Dane, dane.gov.pl oraz Głównego Urzędu Statystycznego).

Jak mają się te liczby do gotowości polskiej szkoły? Czy jesteśmy w stanie wesprzeć osoby, które dołączają do szkoły w Polsce bez języka, z zupełnie innego systemu edukacyjnego? Na pewno doświadczenie wejścia do nowej klasy ułatwiłby czas przeznaczony na odpowiednie przygotowanie. Jednak zaledwie 27 proc. uczniów uczy się w oddziałach przygotowawczych, a pozostałe 73 proc. zostało rzuconych na głęboką wodę (tak jak ich rówieśnicy i nauczyciele) i uczy się w „zwykłych” klasach. W prawie 51 tysiącach zwykłych klas uczy się przynajmniej jeden uczeń lub uczennica uchodźczy/-a.

Jak p

...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Dołącz do 8000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1400 artykułów online
15 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
143 numery archiwalne
900 dokumentów online
40 autorów – specjalistów
Monitor Dyrektora Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy